JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

SOS-telefon for Nav-ansatte

Fellesorganisasjonen (FO) har en person, som arbeider på heltid med å svare på henvendelser fra medlemmer på Nav-kontorene, en slags SOS-telefon for frustrerte medlemmer.

– Da det er et veldig trykk på våre medlemmer på Nav-kontorene og de har en stri tørn samtidig som de sliter med omdømmet, viser forbundet at det bryr seg om dem og tar problemene på alvor, sier forbundsleder Randi Reese i Fellesorganisasjonen (FO). Forbundet har rundt 3 000 medlemmer i Nav-systemet, hovedsakelig knyttet til tidligere ansatte i den kommunale sosialtjenesten. Fos ”SOS-telefon” bemannes av en øremerket person, som har kontakten med de ansatte på heltid.

Ansatte tåler mye, men ikke alt

– Ikke morsomt å fortelle omverdenen at en jobber i arbeids- og velferdskontorene for tiden? – Situasjonen skaper fortvilelse og apati. Dette gjelder selvsagt ikke alle kontorer og alle ansatte, men det er frustrerende å ikke kunne bruke sine kunnskaper fullt ut og at kompetansen ikke blir verdsatt. Ansatte kan tåle mye i perioder dersom forbedringer kan ventes, men når en ikke blir hørt og innsatsen heller ikke verdsatt, kan arbeidsdagen bli vanskelig. Selv om den vanskelige situasjonen preger hele arbeidsmiljøet, slår de ansatte ring om hverandre og forstår andres problemer.

Har ikke lederne forstått hensikten med Nav?

– Det er primært FO-medlemmer som skal behandle søknader om sosialhjelp fordi ansatte på arbeidskontoret ikke rekker å gi arbeidsledighetstrygd? – Jeg finner det merkelig at ledere i Nav sier til ledigmeldte arbeidstakere at de skal gå til sosialen fordi det tar tid å behandle søknaden om trygd. Det virker som om de samme lederne ikke riktig har forstått bakgrunnen for opprettelsen av Nav og at de heller ikke tror på reformen. Hensikten med å samle de tre etatene (trygd, arbeidsformidling og sosial, vår anm.) under samme tak, var nettopp at folk skulle slippe å gå mellom dem. Slike uttalelser vitner om at ledelsen heller ikke påtar seg det ansvar de vitterlig har og at ledelsen ikke tar brukerne på alvor, svarer Randi Reese.

Ikke én kommunal stilling tilført

– Kanskje den tror at sosialtjenesten har nok folk og får sakene unna. – Den kommunale delen har ikke fått tilført en eneste stilling. Alle har gått til den statlige i forbindelse for å behandle søknader om dagpenger. FO har vært opptatt av å styrke bemanningen innenfor begge sektorer og lagt vesentlig vekt på at de ansatte skulle tilføres tilstrekkelig kompetanse innenfor de øvrige saksfelt, påpeker FO-lederen. Dette bekreftes av en undersøkelse i en ny rapport fra Arbeidsforskningsinstituttet. Ni av ti Nav-ansatte har ikke fått tilstrekkelig opplæring i nye arbeidsoppgaver, viser rapporten. Forskningsleder Tone Alm Andreassen ved AFI advarer mot lokale Nav-kontorer der mange medarbeidere sier at de ikke har fått nok opplæring til å mestre alle sine nye arbeidsoppgaver. - Rapporten fra AFI finner du her Et høyt sykefravær, og medarbeidere som forsvinner, gjør at opplæringsbehovet og belastningen blir desto større på dem som er igjen på kontoret. Og det kommer jevnlig noe nytt som de lokale medarbeiderne må sette seg inn i, sier Andreassen.

Har medført mer byråkrati

Randi Reese fortsetter: – Ansatte tilknyttet sosialtjenesten jobber raskere fordi de ikke hemmes av samme byråkrati som den statlige delen. Saksbehandleren knyttet til sosialtjenesten behandler selv søknaden og tar standpunkt der og da, mens søknader om dagpenger mottas i 1. linja på det stedlige Nav-kontor og sendes deretter til et annet for viderebehandling. Jeg trodde faktisk at hensikten med Nav også var å etablere en smidigere saksbehandling.

Dette er et ledelsesproblem

– Hva ble gjort galt? – Da vi ga vår tilslutning til reformen, forutsatte vi at tilstrekkelig kompetanse ble tilført. Dette har ikke skjedd. Bakgrunnen for opprettelsen var å integrere de ulike faggruppene og etablere tverrfaglige grupper, men korte kurs er langt fra tilstrekkelig. Akkurat nå har offentligheten søkelys på utbetaling av dagpenger, men arbeidskontorene har jo langt flere oppgaver, som å få folk ut i arbeid igjen. Dette krever bred kompetanse innenfor en rekke områder. Denne kompetansen mangler i dag, og dette er et ledelsesproblem, fastslår Randi Reese, som i denne omgang ikke trekker fram det uholdbare i at de ansatte i Nav arbeider innenfor ulike tariffområder. Det er et forhold som ble påpekt før oppstart og som ennå ikke har funnet sin løsning.

Annonse

Flere saker

Annonse