JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Skviser teksttelefonen

Konserntillitsvalgt for EL & IT i Telenor, Per Gunnar Salomonsen er forbannet på hvordan selskapet har skvist ut teksttelefontjenesten.

christine.skarberg@lomedia.no

En av de viktigste oppgavene EL & IT-klubben i Telenor har hatt overfor arbeidsgiveren sin, har vært å advare selskapet mot useriøse aktører på markedet. Dette har stort sett fungert bra. Men nå har Telenor og Opplysningen AS skilt ut teksttelefonen, og overlatt driften til et selskapet Call-IT AS, en aktør klubben betrakter som useriøs. - Vi informerte tidlig til divisjonsdirektøren i Telenor om selskapet, men denne henvendelsen ble ikke tatt til følge. Dermed har de 16 ansatte som har levert teksttelefonens tjeneste fått arbeidsvilkår som er langt dårligere enn hva de fikk før, forklarer Per Gunnar Salomonsen.

Dårligere vilkår

Selv om selskapet har gått ut og sagt at timebetalingen er den samme som tidligere, er de andre tariffvilkårene blitt dårligere. - Blant annet får de ikke lenger ytelsespensjon. De mister retten til fem ekstra feriedager som de før hadde i tariffavtalene sine. Ved siden av dette kan ikke de ansatte lenger gå av med pensjon når de fyller 60 år, slik de kunne det da Opplysningen driftet teksttelefonen, forklarer Salomonsen. Han mener hele håndteringen av saken viser at Telenor og Opplysningen kvitter seg med de tjenestene som de ikke selv kan tjene penger på.

Sosial tjeneste

Teksttelefonen er en offentlig og sosial tjeneste som Telenor, i henhold til avtale med samferdselsdepartementet, er pliktig å levere. Teksttelefonen er et tilbud til hørselshemmede. Til neste år skal tjenesten evalueres, og det skal gjøres opp en mening om tjenesten skal fortsette å eksistere eller avvikles. - Vi ser jo at mer og mer blir overtatt av sms og e-post, og at teksttelefonen er en nedadgående tjeneste. Men tjenesten skal opprettholdes inntil noe annet blir vedtatt, forklarer Salomonsen. Denne saken er imidlertid utenfor EL & ITs området, siden de ansatte i teksttelefonen ikke er medlemmer. Salomonsen er imidlertid opptatt av hvordan utfallet i denne saken ble. - Vi har hatt inntrykk av at Telenor hører på rådene våre, og sikrer seg mot underleverandører som oppfattes som useriøse. Vi i forbundet kan ikke kjøre noen sak på dette videre, men ønsker å få fram for Telenors ledelse, at vi er skuffet over deres håndtering av denne saken, slår Salomonsen fast.

Annonse
Annonse