JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Feirer faget

Fredag 2. oktober var den internasjonale dagen for sosialpedagoger. Norske vernepleiere og barnevernpedagoger brukte dagen til å synliggjøre sin kompetanse.

solfrid.rod@lomedia.no

Sosialpedagogene ønsker å bidra til sosial utjevning i samfunnet, heter det i et brev som i dag sendes til organisasjoner og politiske miljøer.

– For oss vernepleiere betyr det å gi utviklingshemmede sosial kapital og jobbe for at de kan delta aktivt i samfunnet, sier Siv Karing Kjøllmoen, 1. nestleder i FO.

– Barnevernpedagoger jobber i hovedsak med mennesker, og særlig barn, som kommer dårlig ut på levekårsstatistikker. Å gi dem muligheter og bidra til at de kan leve gode og verdige liv handler om sosial utjevning, fastslår 2. nestleder Kjetil A Ostling.

Samfunnsaktører

Han understreker det ansvaret sosialpedagogene har som samfunnsaktører. De skal snakke på vegne av mennesker i vanskelige livssituasjoner og utøve press på politikere som fatter beslutninger som påvirker barn og unges oppvekstvilkår.

Sosialpedagog er en egen tittel i en del andre land. Slik er det ikke i Norge. Her er det om lag 15 000 vernepleiere og barnevernpedagoger som, gjennom sitt FO-medlemskap, også er medlem i den internasjonale organisasjonen for sosialpedagoger (AIEJI).

Synliggjøre

Siv Karin Kjøllmoen sitter i styret i AIEJI, som for to år siden vedtok 2. oktober som deres internasjonale dag. Hun forteller at markeringen av dagen foreløpig ikke har funnet sin form. Det viktigste er, i følge Kjøllmoen, å synliggjøre det sosialpedagogiske arbeidet.

Mens den tradisjonelle sosialarbeideren oppsøker folk på bestemte arenaer eller tar i mot dem på kontoret, innebærer sosialpedagogisk arbeid å jobbe med brukeren av tjenestene døgnet rundt, 356 dager i året, på alle arenaer, forklarer Kjøllmoen.

Sosialpedagogikken handler mye om å tilrettelegge miljøer for vekst og læring, supplerer Ostling.

Global erklæring

Brevet som sendes ut i anledning dagen, påpeker at finanskrisen rammer utsatte grupper særlig hardt. «Som sosialpedagoger vil vi legge press på nasjonale myndigheter og internasjonale foreninger og kreve at de tar vare på de som er mest alvorlig rammet av krisen«, heter det i brevet.

Innholdet bygger på en global erklæring, utmeislet på sosialpedagogenes verdenskongress i København i vår og støttet av 44 land.

– Vi ønsker å starte en bevisstgjøring om våre profesjoner og vår kompetanse. Dette er en forsiktig start på å begynne å markere denne dagen. Så skal vi se på hvordan vi eventuelt kan utvide markeringen neste år, sier Ostling.

Annonse

Flere saker

Annonse