JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kan ikke vinne alle kontrakter

– Det var en skuffelse at Aker Solutions ikke vant den store Goliat-kontrakten, men sånn er det i næringslivet. Du vinner noen kontrakter, taper andre, sier næringsminister Trond Giske.

Trond Giske svarte på spørsmål fra opposisjonen i Stortingets spørretime onsdag om regjeringens innsats for å bedre konkurranseevnen til kriserammede norske verft. Utgangspunktet var at et vesentlig oppdrag gikk til det koreanske selskapet Hyundai i konkurranse nettopp med norske Aker Solutions ASA.

– Vi må se i øynene at det globale markedet har ramlet sammen. Antall skipskontraheringer i fjor ble 95 prosent lavere enn det man regnet med. Dette rammer også norske verft, øpåpekte Giske.

7 000 årsverk tapt

Vel 7 000 årsverk går ifølge Aker Solutions tapt som følge av at Eni Norge valgte sørkoreanske Hyundai Heavy Industries som leverandør til sin flytende enhet på Goliat-feltet. Både Fellesforbundets leder Arve Bakke og ledere av fagforeninger i konsernet mistenker at skjult statlig støtte gjorde det mulig for Hyuyndai å legge seg vel 3 milliarder kroner lavere. Påstanden om statlig subsidiering ble avvist både av Aker Solutions og Norsk Industri Maritim.

Kamp om andre oppdrag

Aker Solutions og andre norske leverandørerkonsentrerer seg nå om leveranser til utbyggingen av Gudrn-feltet og den nye boligplattformen på Ekofisk. Gudrun i Nordsjøen er et felt som muligens kan komme i gang temmelig raskt.

Ifølge NTB medgir Trond Giske at han er urolig for at skjult statlig støtte forekommer uten at han kan fastslå om dette har skjedd i kampen om kontrakter på Goliat-feltet. I Stortinget onsdagf hevdet han å ha flere eksempler og viste blant annet til spanske verft som opererer med såkalte tax lease-pakker. Han omtalte også forholdene i Kina på denne måten:

Ikke konkurrere på lønn

–Vi er bekymret for hvordan kinesiske verft får statlig kapital til finansiering av utbyggingsprosjekt. At konkurransevilkårene må være like for alle, er noe vi tar opp hvor vi enn reiser, sa Giske, som mente at norske verft aldri vil kunne klare å konkurrere med kinesiske eller koreanske verft om lønnsbetingelser.

–Vi kan konkurrere om å være helt i front på teknologi, ikke minst når det gjelder vindkraft til havs, påpeker Trond Giske.

Annonse

Flere saker

Annonse