JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil stoppe lønnsdumpere

Fellesforbundet er grundig lei bemanningsselskap som systematisk omgår allmenngjøringsforskriften for å slippe å betale utenlandske arbeidere norsk lønn. – Vi har fått nok, sier Per Skau til magasinett.org.



18.02.2010
17:09
16.12.2013 12:38

Skau sikter til arbeidsgiveres mange "kreative" løsninger for å snyte arbeiderne for den lønna og de andre godene som ligger i både allmenngjøringsvedtakene og tariffavtalene for blant annet byggeplassene og verfts- og skipsbransjen.

"Ansettes" lokalt

Det er blitt et sterkt økende problem at utsendte, utenlandske arbeidstakere "ansettes" lokalt på det stedet de utfører jobben for oppdragsgiveren - slik at arbeidsgiveren slipper å betale dem det såkalte utenbystillegget (20 prosent av lønna) og utgiftene for reise, kost og losji - slik som allmenngjøringsforskriften forlanger. Dette gjøres ved hjelp av kunstige selskapskonstruksjoner, sier Skau som har ansvaret for forbundets arbeid mot sosial dumping.

Får ikke oppdrag uten kreativitet

– Vi får inn stadig flere meldinger fra hele landet om at det foregår en systematisk omlegging av måten bemanningsfirmaene organiserer seg for å unngå betalingsbestemmelsene som ligger i den lovfestede allmenngjøringsforskriften. Mange underleverandører hevder at det ikke er mulig å få oppdrag hvis man følger avtalen og forskriften på dette punktet Fellesforbundet kan ikke sitte stille og se på dette, sier Per Skau til Magasinet for fagorganisertes nettavis, magasinett.org.

– Gjeninnfører sosial dumping!

– Omfanget er så stort at det langt på vei undergraver hele allmenngjøringen. NHO og Norsk Industri forsvarte en slik tankegang i verftenes rettssak og nå i ankesaken til Norwegian Service Team Baltija (NSTB).

– Dette finner vi oss ikke i. Disse kreative løsningene fører til at arbeidernes faktiske timelønn "reguleres ned" til sosial dumping-nivå. Denne måten å tilpasse seg regelverket på, betyr at arbeidsgiverne gjeninnfører sosial dumping til det omfanget vi opplevde før Tariffnemnda vedtok allmenngjøring av norske lønns- og arbeidsvilkår, tordner Per Skau.

Kan stoppe uvesenet

Han oppfordrer derfor Fellesforbundets tillitsvalgte over hele landet til å sette ned foten overfor bemanningsfirmaer og underleverandører. For de tillitsvalgte har faktisk effektive virkemidler for å kunne stanse den type omgåelser av en lovforskrift. Men da må de bruke verktøyet de har, oppfordrer han.

– De tillitsvalgte har muligheter til det. Når det gjelder bemanningsforetak så ligger det i Arbeidsmiljølovens § 14-12 at de tillitsvalgte kan motsette seg å bruke uønskede innleiefirmaer. Også i Hovedavtalen og i overenskomstene finnes det bestemmelser som gir dem stor innflytelse på hvilke underleverandører arbeidsgiveren deres bruker, påpeker Per Skau.

– Si nei!

– Det er viktig at vi opptrer samlet, for presset på de tillitsvalgte ute er stort i disse krisetider, minner han om og ber de tillitsvalgte om å være årvåkne, også overfor virksomheter som så langt er blitt oppfattet som seriøse.

– Først og fremst må vi si nei til å bruke underleverandører som opptrer på denne måten. Selv om de hevder at det ”er i henhold til lovverket”, så er det langt fra sikkert at det er det. I tillegg er det moralsk forkastelig å utnytte utenlandske arbeidstakere på denne måten, fortsetter Fellesforbundets sekretær.

Hvordan gjør de det?

Ifølge Per Skau har bemanningsleverandørene funnet fram til ulike "løsninger" som på papiret oppfyller kravene som ligger i allmenngjøringsforskriften, men som definitivt ikke gjør det i virkeligheten.

– Den mest åpenbare omgåelsen er at utenlandske bemanningsforetak ansetter folk med arbeidssted hos oppdragsgiver. Så kaller man det 'inntatt på stedet' og hevder at arbeiderne da ikke er forpliktet til å betale dem for reise, kost og losji, samt tariffens og forskriftens utenbystillegg på 20%, forteller Skau.

På papiret står det at arbeiderne får disse tillegg, og på et annet at utgiftene blir trukket fra deres minstelønn. Med dette får de langt mindre enn det som allmenngjøringen skulle sikre dem, understreker Fellesforbundets mann.

Reise, kost og losji trekkes fra lønna

Som et konkret eksempel trekker han nettopp fram det litauiske datterselskapet til Haugesund-baserte Norwegian Service Industri, nemlig NSTB Baltija UAB, som Magasinet for fagorganiserte har fulgt og skrevet om i en lengere periode. Vilnius-firmaet gikk til sak mot Arbeidstilsynets pålegg om norske lønns- og arbeidsvilkår og tapte i Oslo tingrett, men har anket dommen.

Hos NSTB fikk de utsendte, litauiske arbeiderne en ansettelseskontrakt hvor Haugesund sto oppført som arbeidssted. På papiret fikk de en lønn tilsvarende den i allmenngjøringsforskriften, men så ble de trukket for reise, kost og losji.

– Dermed fikk arbeidstakerne mye lavere lønn enn den lovfestede minstelønna. Hva var det tingsretten skrev i dommen? 'Da blir det for lett å omgå allmenngjøringen, og den vil miste sin effekt', fremholder Per Skau.

Veldig mange adresser

Men selskapenes kreativitet stopper ikke der. Skau forteller videre om et norsk selskap organiserer seg med en virksomhet gjennom ett organisasjonsnummer i Brønnøysundregisteret, men at det har adresse på hvert sted det utfører oppdrag.

– Så blir de utenlandske arbeidstakerne ansatt i den virksomheten, og dermed så får de ikke dekket utgiftene sine for reise, kost og losji, og det nevnte utenbystillegget. Skal arbeiderne brukes flere steder, blir de sagt opp på det stedet de er ferdige med jobben for så å bli tilbudt ny jobb på det neste stedet, forklarer Fellesforbundets sekretær.

En stor bemanningsbedrift som er inne hos de fleste norske verftene har nettopp valgt en slik løsning. Resultatet er at arbeidstakerne, i dette tilfellet polske, får 20% lavere lønn enn de burde hatt. Alternativet er at de mister jobben, sier Per Skau.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
18.02.2010
17:09
16.12.2013 12:38



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Amanda Iversen Orlich

Trygdeskandalen: Marianne vet ikke om hun blir frikjent før hun dør

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

Leif Martin Kirknes

Sandra (23) kan bli en av Norges mektigste kvinner

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

Ole Palmstrøm

Lite penger i lønnsoppgjøret for jernbaneansatte. Så mye øker lønna

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Marie von Krogh

Filip jobbet med å hjelpe folk tilbake i jobb. Til slutt var det han som ikke maktet mer

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Lastebilsjåfører får ny lønn: – Var nok maksimalt av det vi kunne klare å få til

Leif Martin Kirknes

Regjeringen strammer inn: Utenlandske arbeidere fra røde land får ikke lenger unntak

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

Morten Hansen

Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Jan-Erik Østlie

De lavest lønte i staten kommer dårligst ut to år på rad. Det provoserer de tillitsvalgte


Flere saker