JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Gjør jobben like bra

Bråket rundt Rener Schindler og frakoblingen av PDA-systemet, hindrer ikke heismontørene fra å utføre sin daglige jobb.

csd@lomedia.no

– PDA-saken hadde vært løst nå, hadde det ikke vært for NHO, sier heismontørene Stian Askmann-Olsen og Remi Wisting-Myhre fra Reber Schindler. Men å ta i bruk PDAen igjen, til tross for arbeidsrettsdommen i forrige uke, kommer ikke på tale.

– Ikke før avtalen for bruken av PDAen blir slik vi hele tida har ønsket å få den, sier de to. Denne dommen skremmer nemlig ikke heismontørene.

– Vi står på vårt. Dette er like mye en prinsippsak for oss som det har blitt for NHO og ledelsen vår, slår Askmann-Olsen fast.

Liten forskjell

Hverdagen går sin gang for de to heismontørene og kollegaene deres. Det er nok å gjøre, og alle timelister og jobber blir nå ført manuelt, akkurat som de gjorde det før PDAen ble innført. Selv om det er god tone mellom heismontørene, er ikke stemningen på kontoret hva den var før dette bråket begynte.

– Nei, den er mye labrere ja, men nå er vi heldigvis ikke mest der da. Det viktigste for oss er at jobbene blir gjort, sier Askmann-Olsen. Han var tilstedet i arbeidsretten, og mener at heismontørene fikk lagt saken sin frem på en god måte.

– Vi fikk lagt frem punktene der vi føler ledelsen har brutt avtalen vi inngikk da PDAen skulle installeres. Vi fikk forklart for retten hva dette systemet er, og fikk sagt hva vi mente om det. Men det holdt dessverre ikke, sier Askmann-Olsen.

Heismontørene tapte saken. Arbeidsretten mente frakoblingen av PDA-systemet er tariffstridig og krevde at heismontørene skal avslutte aksjonen og ta systemet i bruk igjen.

– Men det kommer ikke til å skje inntil vi har funnet løsninger som alle parter kan leve med. Blant annet må vi som daglig skal bruke dette systemet få muligheten til å redigere i det, og vi ønsker å kunne føre rene timer, slår Wisting-Myhre og Askmann-Olsen fast.

Skuffet

Gutta har ikke hørt om hva som vil skje videre nå, men regner med at det etter hvert vil bli en dialog med fagforningen og ledelsen i Schindler.

– Det som skuffer mest er at vi føler vi verken har LO eller EL & IT med på laget i saken.

Men når det er sagt er vi jo vant til å stå aleine, og skal vel klare det denne gangen også, sier Askmann-Olsen og Wisting-Myhre.

De kommer seg gjennom dagene uten problemer, men innrømmer at de merker motviljen på call backsenteret der jobbene blir fordelt.

– Det går liksom litt tregere å få ut jobbene, og vi blir stadig påminnet om at denne manuelle føringen ikke skal føre til merarbeid for dem. Men det blir det heller ikke, for nå blir papirarbeidet ført skikkelig. Det overraskende er at call back og ledelsen oppfører seg slik, for i bunn og grunn er det kunden det går utover med at de er vanskelige. Vi har aldri nekta å jobbe. Det er jo det vi vil, men vi ønsker å jobbe under verdige forhold og det håper vi ledelsen vil forstå, sier de to heismontørene.

Forhandlingsleder Jan Olav Andersen i EL & IT Forbundet synes det er beklagelig at heismontørene ikke følger spillereglene.

– Vi må forholde oss til dommen i Arbeidsretten, sier han.

Annonse
Annonse