JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Hernes utfordrer Stoltenberg på lærlingplasser

Jens Stoltenberg må sørge for et sentralt register for lærlingplasser i det offentlige. Det mener Fafo-forsker Gudmund Hernes, som står bak en fersk rapport om frafallet i videregående skole.

– Det er et stort potensial for lærlinger i offentlig sektor. Hvor mange elektrolærlinger tar man for eksempel inn i NRK og i helseforetakene? sa Hernes da han torsdag presenterte rapporten «Gull av gråstein» på et seminar i regi av forskningsstiftelsen Fafo.

Rapporten er skrevet på oppdrag fra LO og Utdanningsforbundet og inneholder en rekke anbefalinger som skal redusere frafallet i videregående skole.

I dag faller 30 prosent av elevene fra, med til dels store konsekvenser. En god del kommer seg aldri inn i arbeidslivet, blir tidlig uføretrygdet og får dårligere levekår livet ut.

Ifølge Hernes trengs det en bred og systematisk innsats hvis man virkelig vil ha resultater, og den bør starte nå:

– Ingen behøver å vente på andre. Det er nok å gjøre for alle på alle nivåer, sa Hernes.

Nok kunnskap

Og ingen kan klage over at man ikke vet hva som skal til, ifølge den tidligere utdanningsministeren, som i sin tid var ansvarlig for Reform 94:

– Problemet er ikke at man ikke vet hva som skal gjøres, men at man ikke har gjennomført hva man vet, sa Hernes, som likevel legger et spesielt ansvar på regjeringen. Det viste han med en symbolsk utdeling av tre små bjeller til henholdsvis statsminister Jens Stoltenberg, finansminister Sigbjørn Johnsen og kunnskapsminister Kristin Halvorsen.

Mens Stoltenberg bør ta ansvar for at det opprettes et sentralt register og en rapporteringsordning for lærlingplasser i offentlig sektor, vil han at Johnsen flytter penger fra uførebudsjettene til skolen. Halvorsen må på sin side sørge for at tiltakene som settes inn, virkelig fører til at frafallet reduseres, helst med 10 prosent i året.

– Det er ikke elevene som er for svake for skolen, det er skolen som er for svak for elevene. Det som trengs er oppfølging, oppfølging, oppfølging: lærere må følge opp elever, skoleledelsen må følge opp lærere, kommuner og fylkeskommuner må følge opp skoleledelsen og sentrale myndigheter må følge opp kommuner og fylker. Og ingen skal kunne gjemme seg bak det kommunale selvstyret og si at vi gjør det på vår måte, sa Hernes.

Tidlige tiltak

Den aller viktigste årsaken til frafallet er ifølge Hernes svake ferdigheter fra grunnskolen. Derfor må tiltakene settes inn så tidlig som mulig, slik at blant annet minoritetsspråklige barn behersker norsk når de begynner på skolen.

Det er 2. nestleder i Utdanningsforbundet Ragnhild Lied helt enig i.

– Rapporten viser at det trengs en systematisk satsing gjennom hele opplæringen helt fra barnehagen. Det er ganske lett å forutse hvem som kommer til å droppe ut. Utfordringen er å lage et system som kan tette de faglige hullene der de er, ikke minst på mellomtrinnet på barneskolen, sier Lied som samtidig etterlyser nok ressurser til tilpasset opplæring.

– I noen land i Europa har de fortsatt et system med dumping for dem som ikke har lært det de skal. Det er ikke noe godt system, men hva har vi i stedet? Jeg er redd svaret er så godt som ingenting, sier Lied.

Lærlingavgift

Lied mener rapporten inneholder flere gode forslag og trekker spesielt fram en finansieringsmodell som skal gjøre det mer lønnsomt for bedriftene å ta inn lærlinger enn å la være. Den går ut på at alle arbeidsgivere, både private og offentlige, betaler inn en avgift ut fra antall ansatte. Bedrifter som tar inn lærlinger, får avgiften tilbakebetalt i tillegg til at de får ordinært lærlingtilskudd.

– Modellen er veldig interessant og bør utredes av regjeringen, mener Lied.

Både LO og Utdanningsforbundet er fornøyde med rapporten. Oppdraget var ikke å presentere ny forskning, men å samle kunnskap som allerede finnes, samt å komme med konkrete anbefalinger og bidra til debatt.

For selv om det nå er flere år siden frafallet i skolen ble definert som et stort problem, har myndighetene ikke greid å snu trenden.

– Det var noen her som sa at vi vet hva som skal gjøres, det trengs bare litt mer fokus, men det vil jeg advare sterkt mot. Det trengs systemgrep, sier LO-sekretær Kristian Tangen.

Også han synes ideen med en avgift for alle arbeidsgivere er god.

– LO er godt fornøyd med rapporten, men vi er svært utålmodige når det gjelder å få på plass resultater. Nå er det viktig at regjeringen og Stortinget følger opp med tiltak, sier Kristian Tangen.

Annonse

Flere saker

Annonse