NHO nekter å undertegne tariffavtale
NHO nekter å skrive under på tariffavtalen som ble inngått etter speditørstreiken.
torgny.hasaas@lomedia.no
I et brev fra NHO til LO klargjør NHO at de ikke vil skrive under på speditøroverenskomsten og Schenkeroverenskomsten. Avtalen ble inngått hos riksmeklingsmannen om kvelden 4. juni etter tre ukers streik. I brevet heter det videre at «NHO krever at LO sørger for at denne teksten blir behørig endret» - til tross for at avtalen er godkjent av de berørte arbeidstakere gjennom uravstemning.
Bemanningsbedrifter
I tre uker fra 15. mai til 4. juni streiket terminalansatte i Norsk Transportarbeiderforbund. Et hovedkrav var at vikarene skulle ha samme betingelser som de fast ansatte. Dette ble Transportarbeiderforbundet og NHO-foreningen, Logistikk- og transportindustriens Landsforening, enige om 4. juni, og skrev under på en avtale. Svarfrist ble satt til 30. juni, og avtalen ble godkjent i uravstemning blant Transports medlemmer.
LES MER: Alt om streiken på godsterminalene
Men NHO var langt fra fornøyd med dette. 13. september henvender arbeidsgiverorganisasjonen seg til LO og sier at de ikke vil skrive under på avtalen. De mener at den bryter mot den tariffavtalen for bemanningsbedriftene som LO og NHO har opprettet i mars 2010.
NHO mener «at det (...) ikke skulle etableres ordninger i den enkelte tariffavtale som direkte berørte lønnsforholdene for innleid personell», heter deti brevet.
Lot seg presse
Selv om LO og NHO overlater forhandlingene til det enkelte forbund, er de fortsatt part i avtalen, og skal også underskrives av hovedorganisasjonene.
I brevet til LO skriver NHO: «Vi konstaterer at vår landsforening – LTL – på grunn av langvarig streikesituasjonen inne transportvirksomheten lot seg presse av Transportarbeiderforbundet til å gå lenger enn det LO og NHO hadde lagt til grunn ved opprettelsen av Bemanningsavtalen. NHO tar sterkt avstand fra forbundets opptreden i denne saken hvor man benytter streikevåpenet til å presse gjennom krav som åpenbart er i strid med overordnede tariffparters retningslinjer.»
– Dette viser at det NHO ønsker er en avtale som virker sosialt dumpende, sier nestleder i Transportarbeiderforbundet, Lars Johnsen.
– Betyr ikke NHOs syn at det er to ulike tariffavtaler som skal gjelde innenfor portene på terminalene, speditøravtalen og bemanningsavtalen?
– Jo, det er det NHO ønsker, men vi kommer aldri til å kunne godta det, sier Johnsen, og legger stor vekt på «aldri».
Verken LO eller NHO ønsker å uttale seg om brevet. LO fordi de ikke har sendt noe svar, og NHO fordi de ikke har mottatt noe svar ennå.
Etter det LO-Aktuelt erfarer, har det aldri tidligere skjedd at NHO ikke har undertegnet på en tariffavtale. Det er derfor usikkerhet rundt hva som faktisk vil være situasjonen om NHO gjør alvor av sin trussel.
Vikarkontroll
– Helheten i forslaget er så bra at jeg går for avtalen. Det kunne blitt noe bedre på omfang, men helhet er god. Derfor anbefaler jeg avtalen. Vikaravtalen vi har fått inn er slik at vi får kontroll på lønns- og arbeidsvilkårene, sa Wiggo Vinje til Transportarbeideren da streiken var over. Vinje er klubbleder på Tollpost Globe Oslo.
– Vi har fått innfridd de to hovedkravene våre: Omfangsbestemmelsen og en avtale som sikrer vikarer tarifflønn. Og det er viktig at klubbene etter dette kan gå til kollektiv sak for brudd på arbeidsmiljølovens bestemmelser om innleie av arbeidskraft, mente Svein Thomassen, som er klubbleder i Bring Logistics.
Overenskomsten gjelder for alle grupper og alt arbeid på godsterminalen.
Terminalarbeid skal i hovedsak utføres av terminalarbeidere og baseres på faste heltidsstillinger
Distribusjonssjåfører og linjesjåfører kan i begrenset grad utføre terminalarbeid innenfor de lokalt avtalte arbeidstidsordningene – ikke utover den arbeidstida som betjenes av terminalarbeidere.
Lokale tillitsvalgte skal ha innsynsrett i sjåførenes lønns- og arbeidsvilkår når de gjør annet enn lossing og lasting av egen bil.
Tilfeldige sjåfører kan sammen med terminalarbeidere bidra på egen bil i forbindelse med ansvarsoverdragelse av godset.
Partene er opptatt av å hindre sosial dumping og at kjøre- og hviletidsbestemmelse må følges.
Det er kun anledning til å bruke innleide arbeidstakere i det omfang AML § 14-12 og § 14-13 gir adgang til. Også AML § 14-9 må være oppfylt.
En forutsetning for adgang til innleie av arbeidstakere er at det er riktig stipulert bemanning i den enkelte bedrift/avdeling. Normale fraværsmønster skal dekkes opp av fast ansatte.
Omfang og behov for å leie inn arbeidstakere skal drøftes med de tillitsvalgte før det gjøres.
De tillitsvalgte kan kontrollere at innleieforhold er i tråd med lov- og avtaleverket.
Tillitsvalgte skal kunne bistå den innleide arbeidstaker i arbeidsrelaterte spørsmål.
Innleide arbeidstakere skal snarest mulig presenteres for de tillitsvalgte.
Overenskomsten gjelder for alle grupper og alt arbeid på godsterminalen.
Terminalarbeid skal i hovedsak utføres av terminalarbeidere og baseres på faste heltidsstillinger
Distribusjonssjåfører og linjesjåfører kan i begrenset grad utføre terminalarbeid innenfor de lokalt avtalte arbeidstidsordningene – ikke utover den arbeidstida som betjenes av terminalarbeidere.
Lokale tillitsvalgte skal ha innsynsrett i sjåførenes lønns- og arbeidsvilkår når de gjør annet enn lossing og lasting av egen bil.
Tilfeldige sjåfører kan sammen med terminalarbeidere bidra på egen bil i forbindelse med ansvarsoverdragelse av godset.
Partene er opptatt av å hindre sosial dumping og at kjøre- og hviletidsbestemmelse må følges.
Det er kun anledning til å bruke innleide arbeidstakere i det omfang AML § 14-12 og § 14-13 gir adgang til. Også AML § 14-9 må være oppfylt.
En forutsetning for adgang til innleie av arbeidstakere er at det er riktig stipulert bemanning i den enkelte bedrift/avdeling. Normale fraværsmønster skal dekkes opp av fast ansatte.
Omfang og behov for å leie inn arbeidstakere skal drøftes med de tillitsvalgte før det gjøres.
De tillitsvalgte kan kontrollere at innleieforhold er i tråd med lov- og avtaleverket.
Tillitsvalgte skal kunne bistå den innleide arbeidstaker i arbeidsrelaterte spørsmål.
Innleide arbeidstakere skal snarest mulig presenteres for de tillitsvalgte.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo
Nå skal norsk laks erobre India: – En «game changer»
Kathrine Geard