JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NHO nekter å undertegne tariffavtale

NHO nekter å skrive under på tariffavtalen som ble inngått etter speditørstreiken.

torgny.hasaas@lomedia.no

I et brev fra NHO til LO klargjør NHO at de ikke vil skrive under på speditøroverenskomsten og Schenkeroverenskomsten. Avtalen ble inngått hos riksmeklingsmannen om kvelden 4. juni etter tre ukers streik. I brevet heter det videre at «NHO krever at LO sørger for at denne teksten blir behørig endret» - til tross for at avtalen er godkjent av de berørte arbeidstakere gjennom uravstemning.

Bemanningsbedrifter

I tre uker fra 15. mai til 4. juni streiket terminalansatte i Norsk Transportarbeiderforbund. Et hovedkrav var at vikarene skulle ha samme betingelser som de fast ansatte. Dette ble Transportarbeiderforbundet og NHO-foreningen, Logistikk- og transportindustriens Landsforening, enige om 4. juni, og skrev under på en avtale. Svarfrist ble satt til 30. juni, og avtalen ble godkjent i uravstemning blant Transports medlemmer.

LES MER: Alt om streiken på godsterminalene

Men NHO var langt fra fornøyd med dette. 13. september henvender arbeidsgiverorganisasjonen seg til LO og sier at de ikke vil skrive under på avtalen. De mener at den bryter mot den tariffavtalen for bemanningsbedriftene som LO og NHO har opprettet i mars 2010.

NHO mener «at det (...) ikke skulle etableres ordninger i den enkelte tariffavtale som direkte berørte lønnsforholdene for innleid personell», heter deti brevet.

Lot seg presse

Selv om LO og NHO overlater forhandlingene til det enkelte forbund, er de fortsatt part i avtalen, og skal også underskrives av hovedorganisasjonene.

I brevet til LO skriver NHO: «Vi konstaterer at vår landsforening – LTL – på grunn av langvarig streikesituasjonen inne transportvirksomheten lot seg presse av Transportarbeiderforbundet til å gå lenger enn det LO og NHO hadde lagt til grunn ved opprettelsen av Bemanningsavtalen. NHO tar sterkt avstand fra forbundets opptreden i denne saken hvor man benytter streikevåpenet til å presse gjennom krav som åpenbart er i strid med overordnede tariffparters retningslinjer.»

– Dette viser at det NHO ønsker er en avtale som virker sosialt dumpende, sier nestleder i Transportarbeiderforbundet, Lars Johnsen.

– Betyr ikke NHOs syn at det er to ulike tariffavtaler som skal gjelde innenfor portene på terminalene, speditøravtalen og bemanningsavtalen?

– Jo, det er det NHO ønsker, men vi kommer aldri til å kunne godta det, sier Johnsen, og legger stor vekt på «aldri».

Verken LO eller NHO ønsker å uttale seg om brevet. LO fordi de ikke har sendt noe svar, og NHO fordi de ikke har mottatt noe svar ennå.

Etter det LO-Aktuelt erfarer, har det aldri tidligere skjedd at NHO ikke har undertegnet på en tariffavtale. Det er derfor usikkerhet rundt hva som faktisk vil være situasjonen om NHO gjør alvor av sin trussel.

Vikarkontroll

– Helheten i forslaget er så bra at jeg går for avtalen. Det kunne blitt noe bedre på omfang, men helhet er god. Derfor anbefaler jeg avtalen. Vikaravtalen vi har fått inn er slik at vi får kontroll på lønns- og arbeidsvilkårene, sa Wiggo Vinje til Transportarbeideren da streiken var over. Vinje er klubbleder på Tollpost Globe Oslo.

– Vi har fått innfridd de to hovedkravene våre: Omfangsbestemmelsen og en avtale som sikrer vikarer tarifflønn. Og det er viktig at klubbene etter dette kan gå til kollektiv sak for brudd på arbeidsmiljølovens bestemmelser om innleie av arbeidskraft, mente Svein Thomassen, som er klubbleder i Bring Logistics.

Overenskomsten gjelder for alle grupper og alt arbeid på godsterminalen.

Terminalarbeid skal i hovedsak utføres av terminalarbeidere og baseres på faste heltidsstillinger

Distribusjonssjåfører og linjesjåfører kan i begrenset grad utføre terminalarbeid innenfor de lokalt avtalte arbeidstidsordningene – ikke utover den arbeidstida som betjenes av terminalarbeidere.

Lokale tillitsvalgte skal ha innsynsrett i sjåførenes lønns- og arbeidsvilkår når de gjør annet enn lossing og lasting av egen bil.

Tilfeldige sjåfører kan sammen med terminalarbeidere bidra på egen bil i forbindelse med ansvarsoverdragelse av godset.

Partene er opptatt av å hindre sosial dumping og at kjøre- og hviletidsbestemmelse må følges.

Det er kun anledning til å bruke innleide arbeidstakere i det omfang AML § 14-12 og § 14-13 gir adgang til. Også AML § 14-9 må være oppfylt.

En forutsetning for adgang til innleie av arbeidstakere er at det er riktig stipulert bemanning i den enkelte bedrift/avdeling. Normale fraværsmønster skal dekkes opp av fast ansatte.

Omfang og behov for å leie inn arbeidstakere skal drøftes med de tillitsvalgte før det gjøres.

De tillitsvalgte kan kontrollere at innleieforhold er i tråd med lov- og avtaleverket.

Tillitsvalgte skal kunne bistå den innleide arbeidstaker i arbeidsrelaterte spørsmål.

Innleide arbeidstakere skal snarest mulig presenteres for de tillitsvalgte.

Annonse
Annonse

Overenskomsten gjelder for alle grupper og alt arbeid på godsterminalen.

Terminalarbeid skal i hovedsak utføres av terminalarbeidere og baseres på faste heltidsstillinger

Distribusjonssjåfører og linjesjåfører kan i begrenset grad utføre terminalarbeid innenfor de lokalt avtalte arbeidstidsordningene – ikke utover den arbeidstida som betjenes av terminalarbeidere.

Lokale tillitsvalgte skal ha innsynsrett i sjåførenes lønns- og arbeidsvilkår når de gjør annet enn lossing og lasting av egen bil.

Tilfeldige sjåfører kan sammen med terminalarbeidere bidra på egen bil i forbindelse med ansvarsoverdragelse av godset.

Partene er opptatt av å hindre sosial dumping og at kjøre- og hviletidsbestemmelse må følges.

Det er kun anledning til å bruke innleide arbeidstakere i det omfang AML § 14-12 og § 14-13 gir adgang til. Også AML § 14-9 må være oppfylt.

En forutsetning for adgang til innleie av arbeidstakere er at det er riktig stipulert bemanning i den enkelte bedrift/avdeling. Normale fraværsmønster skal dekkes opp av fast ansatte.

Omfang og behov for å leie inn arbeidstakere skal drøftes med de tillitsvalgte før det gjøres.

De tillitsvalgte kan kontrollere at innleieforhold er i tråd med lov- og avtaleverket.

Tillitsvalgte skal kunne bistå den innleide arbeidstaker i arbeidsrelaterte spørsmål.

Innleide arbeidstakere skal snarest mulig presenteres for de tillitsvalgte.