JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Klare krav til vikarbyrådirektivet

LO går ikke inn for veto mot vikarbyrådirektivet, men stiller sterke betingelser for å godta det. Vedtaket i sekretariatet var enstemmig.

stig.christensen@lomedia.no

Norsk Transportarbeiderforbund har tidligere gått inn for veto mot direktivet, men forbundsleder Roger Hansen er bare varamann til sekretariatet, og har således ikke stemmerett. Det forslaget til vedtak som forelå til dagens sekretariatsmøte, ble strammet opp på flere punkter etter at diskusjonen var over. Det som ble vedtatt er LOs høringssvar til Arbeidsdepartementet om EUs vikarbyrådirektiv.

LO-leder Roar Flåthen sier det slik i en pressemelding etter møtet:

- Lovlige ansettelsesvilkår, reelt stillingsvern og lovfesting av effektive håndhevingstiltak for likebehandling er en forutsetning for at LO skal støtte implementeirng av vikarbyrådirektivet.

LAST NED: LOs høringsuttalelse i sin helhet

Tvilsom utvikling

Det er en sterk økning i antallet vikarbyråer, og ifølge Flåthen må deler av bransjen karakteriseres som useriøs. Svært mange er midlertidig ansatt.

- Vår erfaring gjennom det siste halve året er at de byråene som har praktisert fast ansettelse med lønn mellom oppdrag for deler av sine ansatte, nå sier dem opp og tilbyr dem midlertidige kontrakter for hvert oppdrag, heter det fra LO.

§ 14 – 12 må bestå

Både departementet og LO mener § 14 – 12 i Arbeidsmiljøloven (AML) er forenlig med direktivet, begrunnet i de allmenne hensyn som fremkommer i direktivet. I 14 - 12 heter det blant annet at innleie fra bemanningsbyråer er tillat i samme utstrekning som «det kan avtales midlertidig ansettelse» etter § 14 – 9 første ledd. I 14 – 9 snakkes det blant annet om «når arbeidets karakter tilsier det», og at «arbeidet atskiller seg fra det som ordinært utføres i virksomheten», samt vikariater for en annen (fast ansatt).

Likelønn viktig

LO legger stor vekt på likebehandling av innleide arbeidstakere og fast ansatte når det gjelder lønns- og arbeidsvilkår. Lønnsbegrepet må defineres slik at det inneholder mer enn grunnlønn, ifølge LO. Utgangspunktet må tas i aktuelle tariffavtaler, medregnet lokale særavtaler. «Dersom innleiebedriften har avtaler om bonus eller akkordlønn og de innleide deltar i arbeid som avlønnes på denne måten, må likebehandlingsprinsippet også omfatte dette», heter det.

I innleiebedrifter som ikke er bundet av tariffavtale, må det lovfestes at sammenlikningsgrunnlaget skal være gjennomsnittet av lønna for den aktuelle stillingskategori i bedriften. Uten et klart sammenlikningsgrunnlag vil det ikke være mulig å praktisere likebehandling, heter det i LOs uttalelse.

Også pensjon

LO ber videre departementet utrede nærmere praktiske løsninger om pensjon («pensjon er en viktig del av lønns- og arbeidsvilkår og må omfattes av lønnsbegrepet»).

Etterlevelse

Det store spørsmålet er hvordan man skal etterleve direktivet. I svaret fra LO går det fram at den innleide vil ha store problemer med å ha oversikt over lønnsvilkårene i bedriften, samt om arbeidskraftbehovet er av midlertidig karakter. LO mener derfor det må innføres lovregler som bedre sikrer etterlevelse av direktivet.

Innsynsrett

Innsynsretten for tillitsvalgte er viktig for Landsorganisasjonen. Det gjelder både i innleiebedriften og i vikarbyrået. De ulike bedriftene må også kunne dokumentere at arbeids- og ansettelsesvilkår er i overensstemmelse med likebehandlingsprinsippet.

- Dette bør lovfestes, etter LOs mening.

Også årlig drøfting med tillitsvalgte om bruken av innleide arbeidstakere vil man ha lovfestet.

Solidaransvar

Innleiebedriften må pålegges et solidaransvar for vikarbyråets plikt til å følge likebehandlingsprinsippet, ifølge LO. Ved brudd på prinsippet om likebehandling vil man at de tillitsvalgte i innleiebedriften skal ha adgang til å saksøke vikarbyrået, samt innleiebedriften med solidaransvar.

Søksmål for tillitsvalgte

Det er i praksis vanskelig for en innleid å reise søksmål og kreve fast ansettelse i innleiebedriften. LO ber derfor departementet vurdere å ta inn i AML en adgang til søksmål for tillitsvalgte kombinert med samtykke fra den enkelte innleide. Det bør «uansett tas inn en regel i AML om at de tillitsvalgte i innleiebedriften kan reise et fastsettelsessøksmål om at innleie er lovstridig», heter det.

Arbeidstilsynet

Arbeidstilsynet må tilføres ressurser og kompetanse for å kunne kontrollere at prinsippet om likebehandling følges, ifølge sekretariatet. Man understreker at også Luftfartstilsynet og Petroleumstilsynet må få tilsvarende kompetanse på sine områder.

- Vikarbyrå som grovt bryter sine plikter i henhold til direktivet, må strykes fra registeret over vikarbyråer, med den virkning at det ikke er lovlig adgang til å benytte firmaet, heter det til slutt.

Annonse

Flere saker

Annonse