JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kunsten å holde på medlemmene

Verving av nye medlemmer er bra, men det er også nødvendig å holde på dem forbundet allerede har. Frafallet skal bremses ved hjelp av flinke tillitsvalgte.

knut.viggen@lomedia.no

Historisk sett er stor medlemslojalitet noe som tradisjonelt har preget LO. Fagforbund som EL & IT Forbundet er ikke noe unntak.

Når en EL & ITer først har meldt seg inn viser statistikken at de fleste forblir medlemmer i mange år. Et sted mellom 70 og 80 prosent klarer forbundet å beholde gjennom store deler av yrkeskarrieren og gjerne enda litt lenger. Det er svært høye tall sammenlignet med mange andre organisasjoner og forbund.

Stor turnover

Likevel er denne trenden på nedadgående og turnoveren ligger for EL & ITs del på rundt 3000 i året. Dette tallet har vært stabilt de siste årene, og det har krevd stor innsats av organisasjonen å holde totalantallet medlemmer oppe. Det har stort sett skjedd ved nyrekruttering.

Å bevare medlemskapet til dem som skifter jobb eller på annen måte går ut av systemet har ikke vært like vellykket.

– Vi har ikke vært flinke nok på medlemsbevaring og dette er noe vi må ta tak i utover i 2012, forklarer forbundskasserer Terje O. Olsson.

50 prosent i 2012

Målet i 2012 er en prosentandel på 50, det vil si at minst 1500 av et frafall på 3000 skal bevares som EL & IT-medlemmer. Medlemmene som er på vei ut av forbundet i forhold til resistans (skifter arbeidsgiver red. anm.), skal kontaktes personlig. Dette er en jobb for de tillitsvalgte i forbundet, konstaterer Terje O. Olsson.

– Noen distrikter og fagforeninger har vært flinke på dette, men generelt har det vært for lite trykk. Nå trengs det en systematisk oppjustering, sier Olsson.

Ett av de første grepene som skal gjøres er rett og slett å samle inn flere mobilnumre. EL & IT Forbundet har i dag registrert i alt 11.000 mobilnumre på medlemmene sine og har målsetning om å øke dette tallet til 20.000. Mobilnumrene skal brukes til medlemspleie, enten ved at tillitsvalgte ringer eller sender en SMS.

– Det beste er å ringe, sier Olsson.

Misforståelser

Mange av utmeldingene bunner i rene misforståelser, tror Olsson.

– Det er en utbredt oppfatning at medlemskapet skifter automatisk når du for eksempel bytter arbeidsgiver. Så enkelt er det ikke. Du er avhengig av å bli meldt på trekk i riktig bedrift, forklarer Olsson.

Reglene i dag er at EL & IT Forbundet sender brev til resistansene. Først et hyggelig brev om at de ikke lenger er på trekk, så kommer et brev med strykevarsel. Da har medlemmet tre uker på seg.

– Responsen er lav, så vi må rett og slett hente dem inn. Hvorfor det er slik vet jeg ikke, men det har kanskje noe med at det er lett for folk i en travel hverdag å overse ett brev eller to. Når det ikke skjer noe mer går det rett og slett i glemmeboka. Mange tror at de er medlemmer fortsatt, selv om de ikke er det, forklarer Olsson.

Forandringer

Til slutt kommer varselet fra LO Favør om at de er ute av forsikringsordningene. Heller ikke her er responsen tilbake overveldende, merkelig nok.

– Det er dette vi må forbedre med innsats fra de tillitsvalgte, sier forbundskassereren, som tror frafallet kan ha noe å gjøre med at tillitsvalgtarbeidet har forandret seg de siste årene.

– Jeg husker da jeg i min tid begynte i yrket. Først var det inn til formannen/sjefen, det andre kontoret jeg måtte innom var hos klubbformannen. Det å organisere seg var en naturlig del av det å starte i en jobb. Slik er det ikke lenger, sier Terje O. Olsson.

Annonse
Annonse