JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Venting i Orkla Media

I høst lanserte Orkla Media spare-programmet ”Effektiv organisasjon” i norske dagsaviser, og tillitsvalgte fryktet at spesielt grafisk sektor ville bli rammet. Innen 1. februar skulle konklusjonene være klare når det gjelder kundeservice/annonser og salg samt annonse-produksjon. Men ennå er ingen konklusjoner trukket, forteller Marianne Østlie, ansattvalgt styrerepresentant, og typograf i Sirius Media i Tønsberg, til Magasinett.org.

– Når det gjelder delprosjektet som gjelder kundeservice, la arbeidsgruppa fram en rapport som anbefalte sentralisering. På det punktet har dagsavisledelsen tatt et skritt tilbake, og bestemt seg for å få utredet lokale løsninger. Så på det punktet er vi tillitsvalgte kanskje blitt hørt. Men det er flere enn oss som har sagt at en burde sett mer på hva som er mulig å få til lokalt, sier hun.

Blant annet viser det seg å være vanskelig å sentralisere sentralbordfunksjonene, mens det derimot blir sett på som en fordel å sentralisere rubrikk- og abonnementshenvendelser.

Fokus på effektivitet Uavhengig av hvilken modell som blir valgt, skal det fokuseres på å effektivisere arbeidsflyten for rubrikk, etableres ett kontaktpunkt for abonnementshenvendelser, øke salgskompetansen, øke antall kundehenvendelser gjennom digitale kanaler, samt innføre mer teknologisk moderne verktøy.

– Når det gjelder delprosjektet annonseproduksjon, er saken noe utsatt. Men ambisjonene om å spare er ikke blitt mindre fra ledelsens side, så utsettelsen skyldes ikke det, sier Marianne. Arbeidsgruppa har fått i oppdrag å arbeide videre med regionale og nasjonale løsninger, og i tillegg vurdere en kombinasjon av sentral og lokal produksjon.

– Men vi har ikke fått noen signaler om at det ikke ender med en sentralisering av annonseproduksjonen. Foreløpig vet vi ikke hva som vil skje, vi kan bare håpe, sier Marianne.

Utfyller hverandre Imens kommer en endelig avgjørelse om Orkla Medias framtid nærmere. Det var først på styremøtet 17. februar at Orkla ASA formelt formelt åpnet for å selge mediedivisjonen. Tidligere hadde man bare åpnet for et strategisk partnerskap. Samme dag bekreftet Orkla at Dagbladet har lagt inn et bud på hele Orkla Media.

Konsernsjef Cato Hellesjø i Dagbladet sier til bladet Kampanje at en allianse mellom Dagbladet og Orkla Media er ideell. For det første mangler Orkla Media en nasjonal nettside, som Dagbladet har gjennom dagbladet.no. Dessuten mangler Orka Media en riksavis, som Dagbladet er.

– Vår ambisjon er å løfte vår egen digitale virksomhet ut av Norge gjennom dagbladet.no. Den ambisjonen kan vi realisere gjennom Orkla Media, sier Hellesjø til Kampanje.

Ut fra dette ser det ut til at det ikke blir aktuelt å selge Orkla Medias aviser i Polen og Danmark. Dagbladet er også interessert i å overta ukebladforlaget Hjemmet Mortensen.

Dagbladet kan innfri

Dersom dette holder stikk, vil de kravene Orkla Medias ansatte stiller til en ny eier langt på vei være innfridd, i første omgang. Rett før jul sa Marianne Østlie til Magasinet at de ansatte i Orkla Media ønsker seg en eier som har et bevisst forhold til å drive med medievirksomhet. De ønsker seg heller ikke en fullstendig oppsplitting av konsernet.

Etter det har spekulasjonene om mulige kjøpere bølget fram og tilbake. Ikke minst har A-pressen vist en viss interesse for Orkla Media. Selv om LO er medeier i A-pressen (sammen med Telenor) er dette en skremmende tanke for de ansatte i Orkla Media. Mange steder er A-pressens og Orklas aviser i direkte konkurranse med hverandre. Derfor ville en fusjon kunne gjøre mange hundre ansatte overflødige. I et felles brev til kulturminister Trond Giske skriver de tillitsvalgte at de går sterkt mot ethvert eierskap av Orkla Media som ikke respekterer den gjeldende medieeierskapsloven, og som ikke er uavhengig av statlige, politiske eller fagforeningsmessige eierinteresser.

Nå sier Marianne Østlie til Magasinet.org at det vil være en kjempegod løsning om Dagbladet kjøper Orkla Media.

– Vi ansatte er interessert i å ha en langsiktig eier som er opptatt av å drive med publisistisk virksomhet. Og det gjør jo Dagbladet. Spesielt for norske aviser ville det være en veldig god løsning. I tillegg er det et viktig moment at salg til Dagbladet ikke vil føre til mer konsentrert eiermakt i mediebransjen her i landet, sier hun.

Også for Berlingske i Danmark og Orklas polske aviser kan Dagbladet være en god eier, men for dem fins det også andre langsiktige løsninger.

Annonse
Annonse