JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Hvor mange skal bort?

De sentrale tillitsvalgte har forlangt å få inn en ekstern rådgiver i slankeprosessen til Orkla Media. Partene strides om tall på årsverk som skal ”effektiviseres” bort.

I høst lanserte Orkla Media spareprogrammet ”Effektiv organisasjon” i norske dagsaviser, og tillitsvalgte fryktet at spesielt grafisk sektor ville bli rammet. Innen 1. februar skulle konklusjonene være klare når det gjelder kundeservice/annonser og salg samt annonseproduksjon.

Det har ikke skjedd. De sentrale tillitsvalgte har forlangt å få inn en ekstern rådgiver. Striden står særlig om tall når det gjelder delprosjektet annonseproduksjon. Tallstriden fører til at saken trekker ut, men ambisjonene om å spare er ikke blitt mindre fra ledelsens side.

Uenige om antall ansatte – For å sette det på spissen, så er vi uenige om hvor få folk det går an å ende opp med, sier Marianne Østlie, ansattvalgt styrerepresentant, og typograf i Sirius Media i Tønsberg.

Totalt er det 105 årsverk i annonseproduksjon og materiellhåndtering i de 14 dagsavisene som er omfattet av prosjektet. Arbeidsgruppa har fått i oppdrag å arbeide videre med regionale og nasjonale løsninger, og i tillegg vurdere en kombinasjon av sentral og lokal produksjon.

Senter for annonseproduksjon Dersom det blir satset videre på annonseproduksjon lokalt, mener arbeidsgruppa at bemanningen kan reduseres fra dagens 105 årsverk til 81. Ved nasjonale løsninger er forslaget at tallet skal reduseres til 55.

– Vi bestrider at en sentralisering i seg selv skal kunne medføre så store innsparinger, sier Marianne Østlie.

For motparten ser det ut til å være viktig å skille ut et nasjonalt senter for annonseproduksjon. Marianne mener et nasjonalt senter virker usannsynlig nå, men det kan bli en nasjonal ledelse med tre sentre.

– Det viktigste for oss er å få flest mulig lokale arbeidsplasser, slik at folk beholder de grafiske arbeidsplassene er de har i dag. Foreløpig vet vi ikke hva som vil skje, sier hun.

Tre av fire skal bort? Når det gjelder delprosjektet som gjelder kundeservice, la arbeidsgruppa fram en rapport som anbefalte sentralisering. Et nasjonalt senter med 42-48 årsverk vil bety at 76 av 102 årsverk innen kundeservice skal bort.

– På det punktet har dagsavisledelsen tatt et skritt tilbake, og bestemt seg for å få utredet lokale løsninger. Så på det punktet er vi tillitsvalgte kanskje blitt hørt. Men det er flere enn oss som har sagt at en burde sett mer på hva som er mulig å få til lokalt, sier hun.

Større effektivitet Blant annet viser det seg å være vanskelig å sentralisere sentralbordfunksjonene, mens det derimot blir sett på som en fordel å sentralisere rubrikk- og abonnementshenvendelser.

Uavhengig av hvilken modell som blir valgt, så skal den gjøre arbeidsflyten for rubrikkannonser mer effektiv, og det skal etableres ett kontaktpunkt for abonnementshenvendelser. Ambisjonen er også å øke salgskompetansen, øke antall kundehenvendelser gjennom digitale kanaler, samt å innføre mer moderne verktøy.

Annonse
Annonse