JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Fregattkrangel ikke uventet!

Forsvarets kontroverser med den spanske fregattbyggeren Navantia i El Ferrol er ingen overraskelse for det norske verftsmiljøet, mener arbeidsgiverforeningen Norsk Industri. – Vi har kjent til uenighetene en viss tid, og synes situasjonen er sterkt beklagelig, sier organisasjonens maritime bransjesjef Egil Holland.

– Uansett hvor mye vi har ventet at dette skulle skje, og gjennom lang tid har fått signaler om, så er dette først og fremst en trasig affære for Forsvaret, understreker Holland.

– Maritim bransjeforening i Norsk Industri har derfor bistått Forsvaret i arbeidet med å finne holdbare løsninger. Når det nå har toppet seg med et krisemøte i Spania, er det trolig bare et ledd i noe vi ennå ikke har sett slutten på, fortsetter Holland.

Sprikende utsagn

Norsk Industri peker på noen "besynderligheter" i utsagnene som kom i løpet av formiddagen, både fra verftet og Forsvaret.

– Når det spanske verftets informasjonsdirektør vil kaste det norske Sjøforsvarets inspektører ut fra verftet, antyder han en praksis som i beste fall er uvanlig ved skipsbygging. I den maritime verden er det høyst normalt at rederiet som har kontrahert skipet følger verftet detaljert under hele byggeprosessen.

Det har også det norske Sjøforsvaret gjort under byggingen i Spania, og slik sett ikke gjort noe unormalt. Hvorvidt Sjøforsvarets oppfølging har vært av samme art som når en kommersiell reder får et skip bygget, er imidlertid ikke kjent.

Lite troverdig om maling

"På den annen side virker det også litt påfallende når Forsvarets logistikkorganisasjon viser til malingsarbeidene som eksempel på kvalitetssvikt i flere millionersklassen", skriver Norsk Industri på hjemmesidene sine.

For det første er dette en marginal arbeidsoperasjon i forhold til fregattoppdraget som helhet. Dernest dreier maling av fartøyene seg om nøye spesifiserte prosedyrer, normalt med redskap og ingredienser som også skal være kvalitetssikret før arbeidene gjennomføres. At et antatt anstendig verft skulle slurve på dette området, er vanskelig å forestille seg ut fra norske forhold, skriver arbeidsgiverorganisasjonen videre.

Dobbelt kulturkrasj?

– Det kan etter hvert vise seg at hele fregattkrangelen er et utslag av noe som kan ligne en kulturkonflikt: Navantia har tidligere kun bygget fregatter for den spanske marine, der praksis har vært å levere skip sånn noenlunde ferdig fra verftet, for at marinen for egen regning måtte fullføre arbeidene slik de ønsket båtene.

"Kontroversen som nå er oppstått, kan også ha trekk av noe som av og til skjer i den kommersielle verden: Et verft som påtar seg å bygge en liten serie skip, oppdager i løpet av prosessen at de har påtatt seg et tapsprosjekt og forsøker å komme seg ut av det hele ved å avlyse kontrakten før hele oppdraget er fullført. På den måten reduseres tapet, og dette kan til og med gi en mindre gevinst, mener Norsk Industri.

Annonse
Annonse