Slutt for fregatter ved BMV
Bergen Mekaniske Verksted slutter å bygge moduler til de nye, norske fregattene. – Vi gjør ferdig den jobben vi er i gang med i høst. Så er det slutt, sier direktør Magnus Stangeland. Dermed er enda flere av gjenkjøpsavtalene i fregattkontrakten med spanske verft brutt.
Det er prisen på modulene som er den direkte grunnen til at spanjolene nå kansellerer kontrakten med Bergen Mekaniske Verksted.
Beslutningen fører til at BMV gjør ferdig moduler til fregatt nr. 4, men at det ikke vil bli utført norske arbeider på nummer 5, det siste skipet, sier Magnus Stangeland til Magasinett.
– Det har skjedd noe i Spania. Plutselig ble alt vanskeligere. Slik vi ser det, er vi uforskyldt kommet i denne situasjonen.
Ingen overføring av teknologi
Det har heller ikke kommet noe ut av avtalene om teknologioverføring fra det spanske verftet Navantia (tidligere Izar), en overføring som skulle sette norske verft i stand til å ta garantivedlikehold og tyngre vedlikehold på de fem fregattene.
– Det har ikke skjedd noe. I oppfølging av disse avtalene fra myndighetenes side, er det noen som ikke har gjort jobben sin, sier Ottar Blom, klubbleder ved BMV.
Dyre jobber
Fregattmodulene har ikke vært noen god forretning for BMV. Vanskeligheter og trenering er stikkordene til klubblederen. I Magasinet for fagorganiserte beskrev Blom i vinter en situasjon der ”hver lille stålbit” til fregattmodulene måtte bestilles fra Spania. Det tok tid – og kostet penger.
– Nå har BMV heldigvis mye arbeid. Men alt dette betyr jo at forutsetningene for å gi fregattkontrakten til et spansk verft, i alle fall de løftene som handlet om å gi arbeid til norsk verftsindustri, er brutt på mange punkter. Vi skulle opprinnelig bygget to av fregattene i Norge. Så skulle vi bygge moduler. Og vi skulle hatt en teknologioverføring slik at norske verft kunnen ta garantivedlikeholdet. Nå er det mulig at fregattene til det norske forsvaret er avhengige av å gå til Spania for vedlikehold, sier Blom.
Beklagelig
– Det er beklagelig at ikke gjenkjøpsavtalene er effektuert. De er viktige for norsk skipsbyggingsindustri, selv om tidene akkurat nå er gode, sier forbundssekretær Liv Christiansen i Fellesforbundet.
– Dersom dette er spanjolenes skyld, burde myndighetene vært mer påpasselige med å følge opp disse avtalene.