JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fagbrev gir dobbel gevinst

Norge er på topp når det gjelder antall personer som får godskrevet yrkes- eller studiekompetanse. Dagens terskel for vellykket innpass på arbeidsmarkedet er fullført videregående utdanning. Fagbrev betyr høyere lønn og tryggere jobb.

Dette fastslås i en OECD-rapport om utdannelse, ressursfordeling, tilgang til utdannelse og hvordan skoler og undervisning organiseres.

Finansiering av utdanning

I gjennomsnitt for hele OECD-området er det bare 56 prosent av alle voksne uten videregående opplæring som er i arbeid. For å møte denne utfordringen, anbefaler OECD at landene må se nærmere på finansieringen av utdannelsen slik at den i større grad kommer de svake elevene til gode. I dag er de som lykkes på skolen ofte barn med en fordelaktig familiebakgrunn.

Å heve de svakeste elevene

I OECD har elever med lavest sosioøkonomisk status 3,5 ganger så stor risiko for å ha svake matematikkferdigheter sammenliknet med elevene med den høyeste sosioøkonomiske statusen. I Norge er risikoen 2,9 ganger større. Norge lykkes altså noe bedre enn gjennomsnittet for OECD-landene når det gjelder å heve de svakeste elevene, men vi lykkes ikke fullt så godt som Island, Canada og Finland.

Høyere lønn - større trygghet

Fagbrev lønner seg, og voksne arbeidere som tar fagbrev, får en betydelig inntektsvekst. Dette betyr at overgangen fra ufaglært til faglært ikke alene betyr mer inn på lønnskontoen, men også en langt fastere tilknytning til arbeidsmarkedet og en betydelig mindre risiko for å forsvinne.

Mange bryter underveis

Selv om vi kan glede oss over at Norge er på topp når det gjelder antall personer som får godskrevet yrkes- eller studiekompetanse, er det en betydelig andel som ikke fullfører videregående opplæring. For Norges del er det langt flere kvinner som tar videregående opplæring enn gjennomsnittet blant OECD-landene. Norges topplassering må sees i sammenheng med at vi har et stort antall kandidater som oppnår yrkes- eller studiekompetanse i voksen alder.

Annonse
Annonse