JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Norsk lønn - eller ut

Verkstedklubben ved Karmsund Maritime Service AS aksepterer ikke at norskregistrerte polske Genfer Lloyd dumper lønningene på bedriftens anlegg. Klubben har skrevet tvisteprotokoll og sendt saken til Fellesforbundet. – Enten følger Genfer Lloyd norske lønns- og arbeidsvilkår, eller så må de ut, sier klubbleder Helge Larsen til magasinett.org.

Ut på nyåret ble Genfer Lloyd leid inn av Karmsund Maritime Service AS fordi Kopervik-bedriften var i beit for arbeidskraft. Allerede etter kort tid oppdaget klubbleder Helge Larsen at Genfer Lloyd betalte de innleide polakkene til langt under norsk minstelønn etter Verkstedoverenskomsten.

Ved flere anledninger ble dette tatt opp med ledelsen i Karmsund Maritime, både muntlig og skriftlig.

– Det fordi våre medlemmer er av den klare oppfatning at Genfer Lloyd driver med sosial dumping av både lønns- og arbeidsvilkår. Så langt har vår bedrift ignorert vårt syn, understreker Helge Larsen overfor magasinett.org.

71 kroner i timen

Etter krav fra verkstedklubben fikk Karmsund Maritime forelagt lønns- og arbeidsavtaler som Genfer Lloyd betaler sine polske arbeidere etter. På et møte 3. oktober bekreftet Genfer Lloyd det verkstedklubben lenge har hevdet - nemlig at de betaler langt mindre enn tariffavtalens minstesats på 117 kroner i timen (118 etter ett års ansiennitet):

Polakkenes minstelønn er, ifølge Genfer Lloyd selv, på 71 kroner i timen. Operatører "med ansiennitet og faglig dyktighet" får et tillegg på 15 prosent som gir en timelønn på rundt 82 kroner. De polske operatørene får fri kost og losji tilsvarende 400 kroner dagen. Dessuten dekkes daglig biltransport og hjemreiser og forsikringer.

Med henvisning til dette avviste ledelsen i Genfer Lloyd at de driver med sosial dumping, står det i tvisteprotokollen mellom verkstedklubben og ledelsen i Karmsund Maritime Service AS. Protokollen ble undertegnet 4. oktober.

Klubben og ledelsen enige

Klubbleder Helge Larsen understreker at ledelsen og klubb er enige om "at Genfer Lloyd er et problem".

– Men som vanlig er dette blitt til en diskusjon om hva som er sosial dumping. Jeg oppfatter vår bedrift som ganske seriøs, men den er ikke villig til å gjøre noe med dette så lenge våre konkurrenter langs kysten kan gjøre som de vil, poengterer Larsen overfor magasinett.org og viser til tvisteprotokollen.

I den står det at Genfer Lloyd er inne med rundt 500 operatører på minst 13 verft og verksted langs kysten: Nymo, Flekkefjord Slipp, Fjellstrand, Fitjar Mek., Westcon, Bergen Yards, Havyard, Myklebust, Kleven, Fiskarstrand, Brunvoll og Helgeland Maritime. Flere av dem er medlem i Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO).

Fortsatt Genfer Lloyd eller allmenngjøring

Ledelsen i Karmsund Maritime Service AS gjør det klart (i tvisteprotokollen) at den ikke har tenkt å sende Genfer Lloyd på dør. Særlig ikke fordi "det ikke lar seg gjøre å leie inn eller få tak i norsk arbeidskraft" og fordi Genfer Lloyd sender polske arbeidere til de fleste konkurrerende verft. Sitat fra tvisteprotokollen:

"Karmsund Maritime Service AS gjør det klart at de ikke har til intensjon å avslutte samarbeidet med Genfer Lloyd i sin produksjon før en eventuell lov/allmenngjøring tilsier at alle konkurrerende bedrifter må forholde seg til dette." Med andre ord: enten alle på norsk minstelønn eller fortsatt underbetalte polakker fra Genfer Lloyd. Protokollen er underskrevet av klubbleder Helge Larsen og Karmsund Maritimes eier Arne Henning Hystad.

Veike klubbledere

Helge Larsen har ikke tenkt å gi seg og "jobber knallhardt for å få på plass allmenngjøring av lønns- og arbeidsvilkår i verkstedindustrien". Han er særlig fortørnet over at det finnes "altfor mange veike klubbledere i bransjen".

– Det er tragisk at våre klubbledere har så mange ulike oppfatninger om bruk av utenlandsk arbeidskraft og som lar seg presse til å godta sosial dumping. Så lenge vi har klubbledere som ikke gjør jobben sin i forhold til overenskomsten, Hovedavtalen og Arbeidsvernloven, trenger vi en allmenngjøring. Vi må få lagt en bunn for hva som er lov å tilby utenlandske arbeidere. Og det er minstevilkårene i Verkstedoverenskomsten, er Larsens klare beskjed til sine fagforeningskolleger.

– Jeg er 100 prosent for allmenngjøring i verkstedindustrien og skal jobbe knallhardt for å få den på plass. Vi tillitsvalgte blir presset noe vanvittig av arbeidsgiverne for å godta innleie til altfor dårlige vilkår. Sålenge vi har veike klubbledere som lar seg presse, trenger vi allmenngjøring som verktøy, tordner Helge Larsen.

Ba om lønnsforslag

Klubblederen forteller at Genfer Lloyd har tatt kontakt med ham og bedt ham lage en arbeidskontrakt som klubben kunne akseptere. Men Larsen avviste det.

– Det er ikke min jobb. Genfer Lloyd må komme med norske lønns- og arbeidsvilkår og arbeidstidsordninger som gjelder alle oppdrag i Norge, altså med vilkår som minst ligger på nivået til Verkstedoverenskomsten. Det er kun det som er akseptabelt, understreker han.

Fellesforbundets distriktssekretær i Rogaland, Morten Larsen, har nå krevd et møte med Karmsund Maritime Service AS (som ikke er med i arbeidsgiverorganisasjonen NHO). I det møtet vil Fellesforbundet gjøre det klart hva forbundet oppfatter som sosial dumping - nemlig alt under minstevilkårene i Verkstedoverenskomsten.

Et viktig poeng er også å synliggjøre hvor stort problemet med sosial dumping er blitt i verfts- og verkstedindustrien, understreker Fellesforbundets distriktssekretær.

Annonse

Flere saker

Annonse