JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Avtale mot dumping?

Fellesforbundet vil ha slutt på sosial dumping ved norske skips- og offshoreverft. Enten gjennom en bindende avtale med arbeidsgiverne i Norsk Industri – eller gjennom en allmenngjøring av bransjen. – Det haster, sier 1. nestleder Arve Bakke til magasinett.org.

Bakke er klokkeklar på at Fellesforbundet krever ordnede forhold i en av landets mest tradisjonsrike og teknisk avanserte bransjer.

– Det er hårreisende, det som har skjedd etter den forrige EU-utvidelsen. Lønns- og arbeidsvilkår for innleide og underentreprenører under enhver kritikk. Dette må vi få slutt på, og det så fort som mulig, poengterer Bakke overfor Magasinet for fagorganisertes papirutgave.

Bindende på minstelønn

Og Fellesforbundet vet hvordan det kan gjøres. Gjennom en avtale med Norsk Industri som får samme status som en tariffbestemmelse – altså en bestemmelse som skal være bindende for Norsk Industris medlemsbedrifter blant skips- og offshoreverft.

Gjennom denne avtalen skal medlemsbedriftene forplikte seg til at det ikke benyttes underentreprenører eller utleievirksomheter som betaler lavere enn minstelønn i Verkstedoverenskomsten (VO).

Får ikke lenger oppdrag

– Hvis vi får Norsk Industri med på dette, vil underentreprenører og utleiebedrifter som tilbyr urimelige lønns- og arbeidsvilkår, ikke lenger få oppdrag på skips- og offshoreverftene, understreker Arve Bakke og peker på den høye tariffavtaledekningen i bransjen hvor nesten 100 prosent av verftene har tariffavtale og er medlem i arbeidsgiverforeningen.

I morgen (19. januar) skal forbundsstyret i Fellesforbundet behandle saken og gi forbundsledelsen den nødvendige fullmakt til å forhandle med Norsk Industri. Etter vedtaket vil Fellesforbundet ta kontakt med arbeidsgiverforeningen for å starte forhandlingene raskest mulig.

Avtale eller allmenngjøring

Arve Bakke understreker at Fellesforbundet vil ha en avtale på plass før sommerferien – forutsatt at arbeidsgiverne er villige til å forhandle og partene blir enige. Alternativet blir at Fellesforbundet (og LO) krever allmenngjøring av tariffavtaler for skips- og offshoreverftsindustrien, sannsynligvis Verkstedoverenskomsten og Fellesoverenskomsten for byggfagene, sier Bakke.

Forbundets 1. nestleder poengterer at Norsk Industri og Fellesforbundet ”allerede har en felles forståelse av Verkstedoverenskomstens bilag 9, som et resultat av tariffoppgjøret i fjor”. Bilaget gir de tillitsvalgte innsynsrett i arbeidernes lønns- og arbeidsvilkår i alle innleide bedrifter, og ved bortsetting av oppdrag.

– Det betyr at bedriftene har plikt til å ha denne informasjon. Så Norsk Industris medlemsbedrifter bør allerede sitte på opplysningene om lønns- og arbeidsvilkår, presiserer Arve Bakke.

Hva sier Norsk Industri?

Det er slett ikke gitt at Norsk Industri går med på en avtale som skal sikre en minstestandard for lønns- og arbeidsvilkår for ansatte hos underleverandører og utleiefirmaer. Godt mulig at noen av medlemsbedriftene ikke er interessert i å forplikte seg til å bruke firmaer som tilbyr norske lønns- og arbeidsvilkår. Det vil den nære fremtiden vise.

Det er derfor Fellesforbundet har to prosesser på gang samtidig. Parallelt med forhandlinger med Norsk Industri fortsetter forbundet med å samle inn detaljert dokumentasjon om tilfeller av sosial dumping ved norske skips- og offshoreverft. Og årsaken til det er åpenbar.

Avtale eller allmenngjøring

– Norsk Industri skal ikke kunne trenere arbeidet med å forhandle om avtalen. Er Norsk Industri ikke villig til å komme oss i møte, ja da fremmer vi et krav om allmenngjøring for skips- og offshoreverftsbransjen. Så enkelt er det. Dette er faktisk opp til Norsk Industri, sier Bakke.

Annonse
Annonse