Norge må gjøre seg lekker for arbeidsinnvandrere
Norge er lite kjent i utlandet, og landet må fremstå mer attraktivt. Men Norge har potensial til å tiltrekke seg flere utenlandske fagspesialister, ifølge en ny forskningsrapport fra Direktoratet for forvaltning og IKT (DIFI).
linesch@lo-media.no
Undersøkelsen er gjennomført på oppdrag fra Utlendingsdirektoratet (UDI).
I rapporten ”Utenlandsk arbeidskraft i sikte? Hvordan kommunikasjon kan brukes for å rekruttere flere kloke hoder til Norge” , har Difi kartlagt informasjonsbehov og hvilke kanaler potensielle arbeidsinnvandrere foretrekker før de kommer til Norge. Undersøkelsen omfatter landene India, Russland, Romania og Tyskland.
Den internasjonale
konkurransen om ingeniører, IT-eksperter og helsepersonell er tøff. Norge er bare et av mange land som har behov for å importere høyt kvalifisert arbeidskraft. DIFIs undersøkelsen viser at Norge er dårlig kjent og lite profilert som arbeidsmarked. Norske bedrifter er fraværende ved utenlandske universiteter, der andre land er aktive i å kapre de beste studentene, og de deltar i liten grad ved internasjonale jobbmesser, ifølge rapporten.
Difi mener
det er behov for en samlet og kraftfull innsats fra mange aktører for å markedsføre Norge. - Som grunnlag for satsingen bør det foreligge en nasjonal rekrutteringsstrategi, som regjeringen og partene i arbeidslivet står bak, uttales det fra Difi i forbindelse med presentasjon av rapporten.
Direktoratet kommer med flere anbefalinger i rapporten. Som et av de viktigste verktøyene i fremover trekker internett frem. Internett anses å være den viktigste kanalen for å søke etter arbeid, men det er vanskelig å finne informasjon om arbeidsmuligheter i Norge, både på nettet og gjennom andre kanaler.
Difi anbefaler i rapporten at det etableres en ny helhetlig nettløsning. Ifølge UDI pågår det et arbeid i NAV på initiativ fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet (AID) der det ses på muligheten for bedre samarbeid mellom ulike offentlige instanser for at informasjonen skal fremstå som mer helhetlig.