JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Selvkritikk for dårlig kontroll

De har ansvaret for at høyere utdanning holder mål. Nå tar kontrollorganet selvkritikk for sykepleierstudentenes dårlige praksis.

Sykepleierutdanningen består av 50 prosent praksis. Mange studenter fortviler nå over at praksisplassen ikke duger. Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) skal sørge for at norsk høyere utdanning holder mål.

– Jeg er overrasket over at dette kommer fram nå, så kort tid etter gjennomgangen vi hadde av sykepleierutdanningene. Det er kanskje noe med måten vi går gjennomgår utdanningene på som gjør at vi ikke avdekker alt, sier Terje Møland, administrerende direktør i NOKUT, til Dagsavisen.

Opposisjonen på Stortinget er sjokkert over den dårlige kvaliteten på praksisen.

I går skrev Dagsavisen om studenter som blir plassert i praksis på suppekjøkken og arbeidsplasser uten pasienter. Sykepleierforbundet mener meningsløse praksisplasser fører til at studentene ikke har kunnskapen de trenger, og setter pasientene i fare når de begynner å jobbe.

Mer fokus på teori

I 2004 undersøkte NOKUT alle norske sykepleierutdanninger. Kun tre bachelor og masterutdanninger hadde god kvalitet. De øvrige 30 utdanningsstedene ble ikke godkjent. I fjor gransket NOKUT sykepleieutdanningene på nytt. Da besto alle.

– Vi stiller i våre retningslinjer høye krav til akademisk kompetanse ved lærestedet, men vi er ikke like eksplisitte i våre krav til praktisk kompetanse. Vi må se på om det er riktig i forhold til en utdanning som er så praktisk rettet som sykepleierutdanningen, sier Møland.

I dag er det slik at NOKUT intervjuer representanter fra utdanningsinstitusjonene og praksissteder, men de besøker ikke praksisstedene. De vil nå se på om systemet er for dårlig til å fange opp mangler ved den praktiske delen av utdanningen.

Meningsløst

Laila Dåvøy (KrF) i helse- og omsorgskomiteen er selv sykepleier. Hun er sjokkert over at sykepleierstudentene blir plassert i praksis på steder uten pasienter, sykepleiere og oppfølging.

– Dette er svært alvorlig. Det er meningsløst å plassere studentene i praksis som ikke er relevant. Jeg kan ikke forstå at dette er mulig. Dette er studenter som skal jobbe med kritiske situasjoner hvor det ofte handler om liv og død. Sykepleierne har så mye ansvar at da kan man ikke slurve med praksisen. Helsemyndighetene og kunnskapsdepartement må umiddelbart gripe inn og sette en stopper for dette, sier Dåvøy.

Hun ber NOKUT gjennomgå sykepleierutdanningen igjen, og se på om det er pengemangel som skaper dårlige praksisplasser. Også Dåvøys komitékollega Inge Lønning (H) ser alvorlig på saken.

– Må skjerpe seg

Forskningsminister Tora Aasland (SV) forutsetter at institusjonene tar sitt ansvar på alvor.

– Praksisen i lærer- og sykepleierutdanningen er svært viktig. Skolene selv har ansvar for å følge opp at praksisplassene fungerer. Hvis det ikke fungerer, må jeg ta det opp med institusjonene selv, sier Aasland til Dagsavisen.

Hun understreker at hun forventer at også NOKUT vektlegger den praktiske delen av sykepleierutdanningen i større grad.

Men det er ikke godt nok for sykepleierstudent Bård Nylund.

– Her har regjeringen muligheten til å anerkjenne sykepleierutdanningen som en kostnadskrevende helsefaglig utdanning. Det betyr at den må opp på samme nivå som fysioterapi, ergoterapi og radiografutdanningen. (ANB)

Annonse

Flere saker

Annonse