JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tariffavgift på tiltalebenken

Sjømannsforbundet sitter i dag på tiltalebenken i Oslo tingrett. Taper de retten til å innkreve tariffavgift av uorganiserte, kan det få dramatiske konsekvenser.

Tre sjøfolk, ansatt i Rieber Shipping, har gått til sak mot Sjømannsforbundet. Fordi forbundet har tariffavtale for båten de seiler med, må de tre betale tariffavgift til forbundet, selv om de ikke er medlemmer. Avgiften er like stor som kontingenten medlemmer av Sjømannsforbundet betaler.

–Vi mener dette i realiteten er en form for tvangsmedlemskap og dermed i strid med menneskerettighetene, sier saksøkernes advokat, Marius Reikerås til Dagens Næringsliv.

– Snyltere

Sjømannsforbundets advokat, Birger Mordt, avviser både påstanden om tvangsorganisering og hele grunnlaget for søksmålet.

Da Dagens næringsliv første gang skrev om denne saken, i desember i fjor, hadde Sjømannsforbundets nestleder, Rigmund Storøy, denne kommentaren:

– Det skal ikke lønne seg å være uorganisert. Det er de som betaler kontingent som indirekte betaler for at tariffavtalen er oppe og går. De som ikke betaler får som oftest likevel de samme lønns- og arbeidsvilkårene. De er snyltere.

Mange penger

For Sjømannsforbundet er det store beløp som står på spill. I 2005 innkasserte forbundet 25,4 millioner kroner i tariffavgift. Det utgjorde 35 prosent av de totale driftsinntektene.

Hovedtyngden av inntektene kommer via avtaler som gjelder for skip registrert under bekvemmelighetsflagg, men Sjømannsforbundet har også fått gjennomslag for kravet om tariffavgift i flere av sine norske tariffavtaler:

– På NIS-registrerte fartøyer i utenriksfart er tariffavgift obligatorisk.

– Også tariffavtalen for fraktefartøyer har bestemmelser om obligatorisk tariffavgift.

– På NOR-registrerte fartøyer i utenriksfart er det mulig å reservere seg mot tariffavgiften mot å fraskrive seg en del tjenester Sjømannsforbundet yter.

– I tariffavtalene for fiskeflåten og i tariffavtalen med NHO-tilsluttede Rederienes Landsforening har ikke Sjømannsforbundet vunnet fram med kravet om tariffavgift.

Gammel diskusjon

I LO har spørsmålet om tariffavgift helt siden 1970-årene vært diskutert som et mulig tiltak mot de man gjerne omtaler som "arbeidslivets gratispassasjerer”. Til LO-kongressen i 2005 ble det sendt inn hele 85 forslag om tiltak mot gratispassasjerene. Flere av forslagene reiste nettopp kravet om tariffavgift.

Et av forbundene som har gjort konkrete framstøt på dette området er Transportarbeiderforbundet. Både i 2002 og i 2004 streiket medlemmene i grossistbransjen forgjeves for kravet om tariffavgift. Rett nok hadde Transport utformet sitt krav litt annerledes enn Sjømannsforbundet. I stedet for å pålegge de uorganiserte en avgift, krevde Transport høyere lønnstillegg for de fagorganiserte.

Internasjonalt praktiseres tariffavgift med vekslende hell i både USA, Canada, Australia, Sveits, Israel og Sør-Afrika.

Viktig sak

Taper Sjømannsforbundet den pågående rettssaken, vil debatten om tariffavgift være lagt død for all framtid. I motsatt fall kan det åpne for nye framstøt.

– Dersom motparten får medhold, så kan andre LO-forbund få innført tariffavgift i andre næringer, advarte saksøkerne advokat, Marius Reikerås, før dagens rettsmøte startet.

Tingretten har satt av to dager til denne saken.

Annonse
Annonse