JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil betale elbilkjøpere

Gi 30.000 kroner til alle som kjøper elbil, oppfordrer en ny, bred klimaplan.

En massiv innføring av elektriske biler og en storstilt elektrifisering av oljeplattformer. Det er framtida slik den beskrives i en rykende fersk klimaplan fra SINTEF, Energibedriftenes Landsforbund (EBL) og Handelshøyskolen BI.

Ut med oljefyren

Planen inneholder åtte tiltak for å kutte klimagassutslippene, deriblant:

* Fjerne alle oljefyrer

* Elektrifisere en tredel av personbilparken

* Elektrifisere en firedel av oljeplattformene

* Øke satsingen på energieffektivisering av bygg og anlegg

Norge er nødt til å legge om energipolitikken hvis klimamålene for 2020 skal innfris, mener Jørgen Randers, professor i klimastrategi ved BI.

– Med denne planen tilfredsstiller vi alle de norske klimamålene, inkludert EUs målsetting og målet om 10 prosent klimavennlig drivstoff, sier han til Dagsavisen.

De øvrige fire tiltakene vil han ikke røpe før han legger fram planen i sin helhet mandag. Men blant de resterende tiltakene er trolig mer fornybar energi fra vann og vind, mer bioenergi til oppvarming og økt bruk av biodrivstoff. Dette er en utvikling Randers tidligere har tatt til orde for, og også EBL ivrer for økt produksjon av fornybar energi.

Prislappen skal samlet være på mellom fem og ti milliarder kroner i året. Dette er bare «peanuts» i norsk perspektiv, sier Randers i fagtidsskriftet Energi, som omtaler deler av klimaplanen i sin siste utgave.

1,5 milliarder

For å lykkes med målet om å elektrifisere den norske personbilparken, anbefaler klimaplanen å gi 30.000 kroner i støtte til hver person som kjøper elbil. Dette er i tråd med et forslag fra Ressursgruppa for elektrifisering av veitransport, der Randers også sitter. Gruppa er nedsatt av samferdselsministeren. Om de første 50.000 nye eierne av elbiler og plugg inn-hybrider får 30.000 kroner på kontoen, blir prislappen for staten 1,5 milliarder kroner.

Ressursgruppa har levert inn forslaget om støtte til bilkjøpere som et innspill til statsbudsjettet for 2010, forteller et annet medlem, Gøril Andreassen i Zero.

– Det er interesse for å kjøpe elbiler, men samtidig er de dyrere enn tilsvarende fossilbiler. Derfor synes vi det er riktig å få til en slik støtte, sier Andreassen.

Hun tror likevel det er mer realistisk at elbiler kan utgjøre 20 prosent av den norske bilparken i 2020 enn drøyt 30 prosent, selv med en støtteordning for bilkjøperne.

– Men hvis vi får et skikkelig teknologiskifte, kan det gå fort, sier hun.

– Første gang

For å få til en utfasing av oljefyrer, har Jørgen Randers tidligere tatt til orde for å innføre vrakpant.

Randers ledet det regjeringsoppnevnte Lavutslippsutvalget som presenterte scenarier for hvordan Norge kan redusere utslippene av klimagasser med 50 til 80 prosent innen 2050. Den nye klimaplanen har betraktelig kortere tidshorisont, og den er unik i sitt slag, mener Randers.

– Vi har trengt en slik plan lenge. Det finnes ingen helhetlig klimaplan for Norge, det er første gang dette gjøres, sier han. (ANB)

Annonse
Annonse