Mest til byene
Det meste av investeringene i jernbane kommer i de folketette områdene. Satsingen skal bidra til å dempe veksten i veitrafikken.
oystein@lomedia.no
– Vi prioriterer Intercity-triangelet og byområdene der jernbanen har sitt største konkurransefortrinn i forhold til personbil og buss, sier samferdselsminister Liv Signe Navarsete om Nasjonal transportplan 2010–2019.
Videre utredning.
Regjeringen legger opp til en konsentrert satsing i Vestfold, Østfold og på Dovrebanen.
I tillegg kommer viktige utbygginger mellom Voss og Bergen, og på Trønderbanen.
Høyhastighetsbane skal utredes videre, men det foreligger ikke noe forslag om byggestart.
– Vi går inn for en realistisk utbygging, og må få skikk på det eksisterende jernbanenettet før det investeres i en eventuell høyhastighetsbane. Folk som står og venter på tog som ikke kommer rundt Oslo, Bergen og Trondheim, vil ikke skjønne det hvis vi bygger for høyhastighet andre steder i landet, sier Navarsete.
Alle skal med.
I planen foreslås det å bruke 3,47 milliarder kroner i tiårsperioden til å oppgradere stasjoner og sikre tilgjengeligheten for alle reisende. Innsatsen kommer først der passasjergrunnlaget er størst.
Nye utbygginger som er med i NTP:
– 45 kryssingsspor.
– 144 kilometer dobbeltspor.
– Oppstart Oslo–Ski, Sandbukta–Moss–Såstad, og på Dovrebanen sør for Hamar.
– Oppgradering av Ulrikstunnelen og av strekningen Trondheim–Steinkjer.
Fullføring av prosjekter som alt er i gang:
– Dobbeltspor Lysaker–Sandvika, Sandnes–Stavanger, Barkåker–Tønsberg og Gjevingåsen tunnel nord for Trondheim.
– Utbygging av godsterminalen på Alnabru.
– Økt kapasitet mellom Bergen og Fløen.
– Fjernstyring Mosjøen–Bodø.
Bevilgninger.
– Dette er god dag for reisende og næringsliv over hele landet. Regjeringens forslag til Nasjonal Transportplan tar våre store samferdselspolitiske utfordringer på alvor, sier LO-leder Roar Flåthen.
Nå må NTP-en følges opp med penger, mener Flåthen.
– Erfaringer viser ambisjonene i NTP ikke er noen garanti for at de realiseres. Vi er fortsatt avhengig av at Regjeringen og Stortinget følger opp i de årlige budsjettbevilgningene. Det er kun den sittende flertallsregjeringen som fram til nå har oppfylt de økonomiske rammene i NTP. Men vi må også få på plass en finansieringsform som sikrer en rasjonell og effektiv gjennomføring av de store prosjektene, sier Roar Flåthen.