JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Mest til byene

Det meste av investeringene i jernbane kommer i de folketette områdene. Satsingen skal bidra til å dempe veksten i veitrafikken.

oystein@lomedia.no

– Vi prioriterer Intercity-triangelet og byområdene der jernbanen har sitt største konkurransefortrinn i forhold til personbil og buss, sier samferdselsminister Liv Signe Navarsete om Nasjonal transportplan 2010–2019.

Videre utredning.

Regjeringen legger opp til en konsentrert satsing i Vestfold, Østfold og på Dovrebanen.

I tillegg kommer viktige utbygginger mellom Voss og Bergen, og på Trønderbanen.

Høyhastighetsbane skal utredes videre, men det foreligger ikke noe forslag om byggestart.

– Vi går inn for en realistisk utbygging, og må få skikk på det eksisterende jernbanenettet før det investeres i en eventuell høyhastighetsbane. Folk som står og venter på tog som ikke kommer rundt Oslo, Bergen og Trondheim, vil ikke skjønne det hvis vi bygger for høyhastighet andre steder i landet, sier Navarsete.

Alle skal med.

I planen foreslås det å bruke 3,47 milliarder kroner i tiårsperioden til å oppgradere stasjoner og sikre tilgjengeligheten for alle reisende. Innsatsen kommer først der passasjergrunnlaget er størst.

Nye utbygginger som er med i NTP:

– 45 kryssingsspor.

– 144 kilometer dobbeltspor.

– Oppstart Oslo–Ski, Sandbukta–Moss–Såstad, og på Dovrebanen sør for Hamar.

– Oppgradering av Ulrikstunnelen og av strekningen Trondheim–Steinkjer.

Fullføring av prosjekter som alt er i gang:

– Dobbeltspor Lysaker–Sandvika, Sandnes–Stavanger, Barkåker–Tønsberg og Gjevingåsen tunnel nord for Trondheim.

– Utbygging av godsterminalen på Alnabru.

– Økt kapasitet mellom Bergen og Fløen.

– Fjernstyring Mosjøen–Bodø.

Bevilgninger.

– Dette er god dag for reisende og næringsliv over hele landet. Regjeringens forslag til Nasjonal Transportplan tar våre store samferdselspolitiske utfordringer på alvor, sier LO-leder Roar Flåthen.

Nå må NTP-en følges opp med penger, mener Flåthen.

– Erfaringer viser ambisjonene i NTP ikke er noen garanti for at de realiseres. Vi er fortsatt avhengig av at Regjeringen og Stortinget følger opp i de årlige budsjettbevilgningene. Det er kun den sittende flertallsregjeringen som fram til nå har oppfylt de økonomiske rammene i NTP. Men vi må også få på plass en finansieringsform som sikrer en rasjonell og effektiv gjennomføring av de store prosjektene, sier Roar Flåthen.

Annonse

Flere saker

Annonse