JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bedre og billigere med Statens vegvesen?

Statens vegvesen må få tilbake en vedlikeholdsavdeling, mener Tor-Arne Strøm.

Jeg er glad for at samferdselsminister Liv Signe Navarsete nå endelig vil være med på å gå gjennom effekten av Bondevik II-regjeringens konkurranseutsetting av Statens vegvesen i 2003/2004. Dette er en sak som Arbeiderpartiet har vært opptatt av i hele denne stortingsperioden, og i mange runder har vi bedt samferdselsministeren om å sette i gang en gjennomgang og evaluering av effekten av konkurranseutsettingen.

For oss har det vært viktig å få opp et faktagrunnlag når vi skal diskutere saken med opposisjonen. De borgerlige partiene har påstått at det er spart flere hundre millioner kroner ved at Mesta overtok vedlikeholdsarbeidet fra Statens vegvesen.

Jeg vil også nevne at LOs nestleder Geir Mosti har tatt opp disse problemstillingene med APs transportfraksjon på Stortinget flere ganger.

Min påstand er at vinninga har gått opp i spinninga! Det må lages såkalte funksjonskontrakter med entreprenørene, og Statens vegvesen har et omfattende arbeid med å kontrollere disse kontraktene. Dette fører med seg mye byråkrati og administrasjonsarbeid. For dårlig oppfølging av funksjonskontraktene har ført til at kravene er blitt skjerpet.

Det viser seg nå at konkurranseutsettingen bare ga en kortsiktig nedgang i kostnadene på funksjonskontraktene, og at det senere har vært en kostnadsvekst på 40 prosent. Privatiseringen av vegvedlikeholdet ble gjennomført av Bondevik IIregjeringen bare av ideologiske grunner, uten at det var foretatt en konsekvensvurdering.

Jeg mener det er ille at Statens vegvesen ikke lenger har en spade til å fylle igjen et hull i vegen med! For min egen del mener jeg at Statens vegvesen må få tilbake en vedlikeholdsavdeling, men først må vi få en gjennomgang og evaluering av konkurranseutsettingen. Jeg er glad for at samferdselsministeren har snudd, slik at denne evalueringen nå kan gjennomføres.

LO-Aktuelt nr.5/2009

Annonse
Annonse