JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

SJ dropper anbud

Etter å ha mistet kjøringen mellom Malmø og København, legger ikke Statens Järnvägar (SJ) inn flere tilbud på regiontrafikk sørvest i Sverige. NSB, gjennom datterselskapet Tågkompaniet, er blant dem som er interessert i å overta fra 2011. Fristen gikk ut 20. februar. SJ lover likevel å kjempe om passasjerene.

oystein@lomedia.no

Ifølge konsernsjef Jan Forsberg i SJ er flere utenlandske operatører desperate etter å komme seg inn på markedet før jernbanenettet etter planen åpnes for konkurranse i 2010. Driften må gå med tap, mener han.

– Vi sier nei til å betale for å kjøre tog. Når pris blir viktigst, er det en stor risiko for at operatørene legger seg for lavt. Det gir dårligere kvalitet, sier Jan Forsberg, og viser til at DSB First feilberegnet behovet for materiell da de overtok Øresundtrafikken.

Fram til 11. desember neste år kjører SJ som vanlig i vestre Sverige. Fra 2011 oppretter de et tilbud med raske tog, god service og internett om bord i konkurranse med trafikken som går på kontrakt med den svenske staten. Begrunnelsen er usikkerheten ved å vinne en anbudskonkurranse.

– Vår vurdering er at lønnsomheten over tid er dårlig. Muligheten for å opprettholde høy service og kvalitet blir dermed for liten. I stedet satser vi på togtrafikk i egen regi, sier Forsberg.

I januar overtok dansk-skotske DSB First trafikken over Øresund. På samme tid vant Hongkongbaserte MTR konkurransen om å drive tunnelbanen i Stockholm, den største enkeltstående jernbanekontrakten i Sverige. I Skåne har flere hundre tidligere SJ-ansatte fått ny arbeidsgiver etter at britiske Arriva vant to anbudskonkurranser i regionen.

SJ har fortsatt enerett på passasjertrafikk langs stambanene, men risikerer å miste også den når monopolet oppheves neste år. De virkelig lønnsomme strekningene er mellom hovedstaden og Gøteborg-Malmø.

I tillegg til NSB-eide Tågkompaniet kjemper Deutsche Bahn, Arriva, franske SNCF gjennom datterselskapet Keolis og DSB om å få overta regiontrafikken vest i Sverige.

Annonse
Annonse