JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Norsk lønn på utenlandske skip

Regjeringen vil tvinge utenlandske redere til å betale sine sjøfolk norske hyrer når de seiler mellom norske havner.

– Vi vil ha slutt på sosial dumping av utenlandske sjøfolk i Norge, sier statssekretær Jan-Erik Støstad i Arbeids- og inkluderingsdepartementet til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Krever arbeidstillatelse

Derfor vil departementet gjeninnføre kravet om arbeidstillatelse for utenlandske sjøfolk i Norge. Det betyr i praksis at norske lønns- og arbeidsvilkår skal gjelde på utenlandske skip som frakter gods eller passasjerer mellom norske havner. Ifølge tidligere beregninger fra Den internasjonale transportarbeiderføderasjonen (ITF) kan dette gjelde opp mot 1.300 utenlandske sjøfolk på om lag 150 skip som frakter last og passasjerer i Norge.

Kravet om arbeidstillatelse ble avskaffet mens Erna Solberg var kommunalminister i Bondevik-regjeringen. Begrunnelsen var at reglene var uklare, lite effektive og vanskelige å håndheve.

Men det synes statssekretær Støstad er en svært dårlig begrunnelse. I stedet vil han klargjøre og skjerpe regelverket, samtidig som kontrollen gjøres mer effektiv. Forslaget sendes onsdag ut på høring.

Lik konkurranse

– Dette er et uttrykk for at vi følger opp Soria Moria-erklæringen og handlingsplanen mot sosial dumping i alle deler av arbeidslivet. Da er kravet om arbeidstillatelse for utenlandske sjøfolk et viktig og nødvendig virkemiddel, sier Støstad.

Han legger til at tiltaket også vil bidra til å motvirke ulike konkurransevilkår mellom rederier som driver seriøst og de som ikke gjør det.

De reglene som nå forslås inneholder flere klargjøringer. Blant annet om når krav til arbeidstillatelse inntrer, hvem som har ansvar for sjøfolkenes rettigheter og hvem som er ansvarlig for kontroll og tilsyn. Politiet får hovedansvaret for kontrollen. Men det skal skje i samarbeid med andre offentlige myndigheter. Også sjøfolkenes organisasjoner kan her spille en rolle.

– Det er viktig at fagbevegelsen nå kjenner sin besøkelsestid, sier statssekretær Jan-Erik Støstad. Han oppfordrer sjøfolkenes organisasjoner til å være lytteposter og samarbeide med politiet for å gjøre kampen mot sosial dumping mest mulig effektiv.

Skjerpet kontroll

Krav om like lønns- og arbeidsvilkår i innenriks sjøfart er blitt satt fram av sjømannsorganisasjonene flere ganger. Etter at LO-leder Roar Flåthen tok saken opp i Samarbeidskomiteen mellom LO og Ap har det blitt virkelig fart i sakene.

Leder Jacqueline Smith i Norsk Sjømannsforbund hilser regjeringens initiativ velkommen. Men hun understreker at kontrollen må skjerpes.

– Fra vår side vil vi bidra gjennom Den internasjonale transportarbeiderføderasjonen (ITF), som kan gå om bord for å kontrollere lønns- og arbeidsvilkår. Men ITF rår tross alt bare over fire inspektører i Norge. Derfor må myndighetene skjerpe kontrollen betydelig i våre 400 havner, sier Smith. (ANB)

Annonse
Annonse