Høyre tror på hurtigtoget
Høyre mener staten bør bygge høyhastighetsbane mellom landets største byer. Betingelsen er at driften viser seg lønnsom.
– Vi håper å se de største byene knyttet sammen av en høyhastighetsbane som kan konkurrere med flytrafikken. Det er miljømessig riktig å velge tog, og dessuten er det mye mer behagelig for de reisende, sier Høyre-leder Erna Solberg til NTB.
– Bare SV er like offensive som oss i dette spørsmålet, hevder hun.
Høyre mener spørsmålet om hurtigtog bør utredes på nytt så snart som mulig. Og partiet mener staten bør bla opp pengene det koster å få banen på plass.
– Vi kan ikke kreve at slike baner skal være 100 prosent selvfinansiert. Men driften må vise seg å gå i balanse eller i overskudd. Det er forutsetningen, sier Solberg.
– Ideologiske sperrer
Senterpartiets landsmøte vedtok i helgen at spørsmålet om hurtigtog burde utredes. I SV har høyhastighetsbanen entusiastiske tilhengere, men i regjeringens forslag til nasjonal transportplan er planene skrinlagt.
– Vi prioriterer å bygge ut Intercity-triangelet først, med dobbeltspor fra Oslo til Lillehammer, Halden og Skien. Men vi tar høyde for utbygging av høyhastighetstog senere, sa samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) da hun la fram planen for drøye to uker siden.
Tirsdag var det Høyres tur til å presentere sin alternative transportplan, og synet på hurtigtog er ikke det eneste som skiller planen fra regjeringens opplegg.
– Regjeringen har ideologiske sperrer mot å tenke utradisjonelt og samarbeide med private. Vi vil tenke nytt når det gjelder både organisering og finansiering. I samarbeid med private aktører skal vi bygge flere veier og gjøre det raskere enn regjeringen legger opp til, sier Solberg.
Privatisering
Mens regjeringen sier prøveprosjektene med offentlig-privat samarbeid (OPS) verken er billigere eller dyrere enn helstatlig utbygging og vil legge dem på is, mener Høyre slik finansiering er verdt å etterstrebe.
– Gjennom offentlig-privat samarbeid (OPS) kan vi bygge tryggere veier raskere. Dersom Hanekleivtunnelen hadde vært utført av private, ville det ikke ha kommet en ekstraregning til staten etter raset. Den hadde havnet hos forsikringsselskapene, sier Solberg.
Blant strekningene Høyre vil bygge ut ved privat hjelp, er E18 i Oslo-området, riksvei 3 i Oppland, E16 i Valdres, E16 over Sollihøgda, E134 fra Røldal til Haukeli og en rekke strekninger på E6. Partiet innser at det blir vanskelig å bygge nye veier uten bompenger, men mener valget i realiteten handler om å si ja til bom, eller nei til nye veier.
Også jernbanen vil få merke konkurransen fra private aktører, dersom Høyre får viljen sin. Partiet vil konkurranseutsette jernbanestrekninger, og viser til erfaringene med Flytoget og Gjøvikbanen, der NSB endte med å vinne anbudskonkurransen.
– NSB ble skjerpet av konkurransen. Gjøvikbanen er nå blant de mest punktlige i landet, sier Solberg, som også ser for seg enkelte strekninger bygget av private, for eksempel Ringerikstunnelen. (ANB-NTB)
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin