JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Høyre tror på hurtigtoget

Høyre mener staten bør bygge høyhastighetsbane mellom landets største byer. Betingelsen er at driften viser seg lønnsom.

– Vi håper å se de største byene knyttet sammen av en høyhastighetsbane som kan konkurrere med flytrafikken. Det er miljømessig riktig å velge tog, og dessuten er det mye mer behagelig for de reisende, sier Høyre-leder Erna Solberg til NTB.

– Bare SV er like offensive som oss i dette spørsmålet, hevder hun.

Høyre mener spørsmålet om hurtigtog bør utredes på nytt så snart som mulig. Og partiet mener staten bør bla opp pengene det koster å få banen på plass.

– Vi kan ikke kreve at slike baner skal være 100 prosent selvfinansiert. Men driften må vise seg å gå i balanse eller i overskudd. Det er forutsetningen, sier Solberg.

– Ideologiske sperrer

Senterpartiets landsmøte vedtok i helgen at spørsmålet om hurtigtog burde utredes. I SV har høyhastighetsbanen entusiastiske tilhengere, men i regjeringens forslag til nasjonal transportplan er planene skrinlagt.

– Etter ti års sulteforing av norsk jernbane, må vi først oppgradere de mest sentrale delene av jernbanenettet. Men vi avviser slett ikke at hurtigtog kan bli en realitet senere, sier statssekretær Erik Lahnstein (Sp) i Samferdselsdepartementet til NTB.

Tirsdag var det Høyres tur til å presentere sin alternative transportplan, og synet på hurtigtog er ikke det eneste som skiller planen fra regjeringens opplegg.

– Regjeringen har ideologiske sperrer mot å tenke utradisjonelt og samarbeide med private. Vi vil tenke nytt når det gjelder både organisering og finansiering. I samarbeid med private aktører skal vi bygge flere veier og gjøre det raskere enn regjeringen legger opp til, sier Solberg.

Lahnstein er ikke overbevist.

– For et parti som ikke har spesielt stor troverdighet når det gjelder bevilgninger til samferdsel, skjønner jeg godt at Høyre ønsker å pense debatten over på finansieringsformer, sier han.

Privatisering

Mens regjeringen sier prøveprosjektene med offentlig-privat samarbeid (OPS) verken er billigere eller dyrere enn helstatlig utbygging og vil legge dem på is, mener Høyre slik finansiering er verdt å etterstrebe.

– Gjennom offentlig-privat samarbeid (OPS) kan vi bygge tryggere veier raskere. Dersom Hanekleivtunnelen hadde vært utført av private, ville det ikke ha kommet en ekstraregning til staten etter raset. Den hadde havnet hos forsikringsselskapene, sier Solberg.

– Denne debatten er en avsporing. OPS er først å fremst å kjøpe vei på avbetaling. Man er nødt til å betale for veiene uansett, sier Lahnstein.

Blant strekningene Høyre vil bygge ut ved privat hjelp, er E18 i Oslo-området, riksvei 3 i Oppland, E16 i Valdres, E16 over Sollihøgda, E134 fra Røldal til Haukeli og en rekke strekninger på E6. Også jernbanen må få merke konkurransen fra private aktører, mener Høyre. Partiet vil konkurranseutsette togruter, og viser til erfaringene med Flytoget og Gjøvikbanen, der NSB vant anbudet.

– NSB ble skjerpet av konkurransen. Gjøvikbanen er nå blant de mest punktlige i landet, sier Solberg, som også ser for seg enkelte jernbanestrekninger bygget av private, for eksempel Ringerikstunnelen. (ANB-NTB)

Annonse

Flere saker

Annonse