JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

LKAB sier opp 400

– Oppsigelsen av 400 midlertidig ansatte i LKAB i Sverige, vil ikke få umiddelbar følge for LKAB i Narvik, sier Reidar Nygård, lederen i arbeiderforeningen.

– Oppsigelsene av de 20 vikarene i Narvik ble varslet før siste innstamming, som medfører at 400 vikarer ved Malmfeltet i Sverige må gå. Lagrene er fulle, færre malmtog kommer til Narvik, og færre malmskip er i aktivitet. Også vi merker finanskrisa, sier Reidar Nygård, leder i LKAB Arbeiderforening. LKAB utnytter nå bare 50 prosent av kapasiteten etter at ordrene er redusert med mellom 30 og 40 prosent. LKAB har drøyt 4 000 ansatte, hvorav 3 000 i Malmfeltet, det vi si i gruvevirksomhetene i Kiruna og Gällivarre.

LKAB er stor i Narvik

– Hvordan vurder du situasjonen fremover? – Finanskrisa har ennå ikke rammet oss for fullt, men også vi merker finanskrisa gjennom fallende etterspørsel etter malm. Det er først og fremst malmfeltene i Sverige som nå må tilpasse bemanningen etter etterspørselen, svarer Reidar Nygård. – Hvor stor er LKAB i Narvik? – Konsernet sysselsetter rundt 240 stykker, inklusive dem som frakter malmen fra Kiruna. I havna alene har LKAB 140 i arbeid. Vi var betydelig flere før, men antallet er skåret inn til beinet i takt med automatiseringen.

Kjempesiloer i bakken

– Frykter du ytterligere innstramming på sikt? – Hvordan det nye siloanlegget slår ut på sysselsettingen, vet vi ikke. Vi skal ha drøftelser om dette etter påske. Selskapet skal ta i bruk 10 underjordiske siloer, hver 60 meter dyp og med en diameter på 40 meter. Malmen fra Kiruna skal tippes direkte fra vognene, og transportbånd i bunnen skal føre malmen til skipene. På denne måten kvitter selskapet seg med mye av støvplagen, som har vært et problem. Jeg tror vi skal klare oss uten oppsigelser av de faste. Årsaken er at vi har høy snittalder på de ansatte og pensjonsalderen er forhandlet fram til 58 år. Vi har også en smidig arbeidsstab, der eksempelvis togpersonalet kan ta et tak også i havna, svarer Reidar Nygård.

Annonse

Flere saker

Annonse