JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Politikerne må forplikte seg til å følge opp NTP

– Planen er god den, men Stortinget må sørge for at den blir fulgt opp med nødvendige bevilgninger. Slik oppsummerer NTFs nestleder, Frank Holm, LOs hovedbudskap til politikerne under dagens høring om Nasjonal transportplan.

einar.fjellvik@lomedia.no

Ikke mindre enn sju forbund, pluss LO, troppet opp på Stortinget i dag morges for å gi samferdselspolitikerne fagbevegelsens synspunkter på forslaget til Nasjonal transportplan. Både når det gjelder satsingen på veibygging og vedlikehold, jernbane og sjøtransport hadde LO-folkene stort sett godord å komme med om regjeringens forslag.

– Problemet er oppfølgingen, påpeker Frank Holm.

– Ser vi på den eksisterende planen, som utløper i år, så er det bare de siste årene, under Stoltenberg-regjeringen, at planen er blitt fulgt opp med nødvendige bevilgninger i de årlige statsbudsjettene. Når Stortinget nå skal vedta en ny langtidsplan, må de samtidig sørge for at den følges opp med bevilgninger – gjerne gjennom en form for langtidsbudsjettering.

Holm lover at dagens høring ikke blir siste gang samferdselspolitikerne på Stortinget får høre fra Transportarbeiderforbundet om denne saken.

– Her kommer de til å bli atskillig korridorpolitikk helt fram til planen er vedtatt i juni, lover han.

1 350 km nye fylkesveier

Men også etter den tid vil det blir nye runder om transportplanen. Ett av regjeringens forslag er nemlig å overføre 1 350 kilometer vei som i dag er riksvei til fylkeskommunene. Verken Transportarbeiderforbundet eller de øvrige LO-forbundene har sterke motforestillinger mot dette – forutsatt at fylkene får de pengene som trengs.

– Dette kommer vi til å ta opp på nytt med Stortinget når kommuneøkonomien for 2010 skal behandles, forsikrer Frank Holm.

Klarere miljøprofil

På noen punkter fikk stortingspolitikerne høre at LO-forbundene har kritiske merknader til regjeringens forslag til transportplan:

Ett av områdene er planens miljøprofil.

– Det bør satses atskillig kraftigere på bruk av alternative drivstoffer, som biometangass, i kollektivtransporten, mener Frank Holm.

Høyhastighetstog Et annet område der LO mener regjeringen er for defensiv gjelder utbygging av høyhastighetstog. Her er det ikke nok med uforpliktende ord. Det må komme konkrete planer og utredning og utbygging, mener LO.

Et tredje tema gjelder havneavgifter og kystgebyr.

– Det er et problem at dagens avgifter er et nokså tilfeldig lappverk som har utviklet seg over år uten noen klar plan. Her må det ryddes opp og vi må få et avgiftssystem som gir en rimelig balanse mellom de ulike transportformene. Vi i Transportarbeiderforbundet mener det er riktig å stimulere til mer bruk av sjøen som transportåre, ikke minst av miljømessige hensyn, sier Frank Holm.

Annonse
Annonse