Grande Røys samler IT-Norge
Regjeringen varsler i forvaltningsmeldingen å samordne IKT-utviklingen i offentlig sektor.
nina.hanssen@lomedia.no
– Det er kjempebra at man nå samordner IT, da vi blant annet vet at det ikke har fungert med 4 ulike edb-systemer i NAV. Men vi må samtidig ikke glemme å lage gode alternativer for folk som ikke bruker datamaskiner, sier Turid Lilleheie.
Lokale IT-sjefer må heretter innordne seg etter det nye regelverket som regjeringen lanserer i dag. Hensikten er ifølge statsråden å sikre effektiv bruk av fellesskapets midler og å utvikle bedre elektroniske tjenester til innbyggere og næringsliv.
Det er meningen at offentlige elektroniske brukertjenester skal være universelt utformet og tilbys til brukerne gjennom ulike kanaler slik at også folk med nedsatt funksjonsevne kan dra nytte av den.
IT for alle
– Det skal være mulig å bruke offentlige tjenester uavhengig av hvilken type teknisk utstyr du og jeg velger å bruke. Slik gjør vi tilværelsen enklere for innbyggere og næringsliv, sier Grande Røys.
Turid Lilleheie som selv har jobbet mange år i trygdevesenet mener det likevel er viktig å ha i bakhodet at det finnes eldre og folk uten evne til å bruke datamaskiner:
– Det er viktig at disse nå får gode alternativer til nettet, sier hun.
Ifølge meldingen må i fremtiden de enkelte offentlige virksomhet rette seg etter 7 ulike arkitekturprinsippene når de utvikler og anskaffer ny IKT.
– Nå skal det bli en selvfølge at store IKT-prosjekter tar hensyn til hva som er fellesskapets beste. Dette betyr at vi utnytter ressursene bedre, sier fornyings- og administrasjonsminister Heidi Grande Røys.
Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) skal konkretisere og videreutvikle arkitekturprinsippene i samarbeid med statsetatene.
Tjenesteorientering: IKT-løsninger skal bygges opp av delsystemer som i størst mulig utstrekning skal være gjenbrukbare
Interoperabilitet: IKT-løsninger må kunne utveksle data og informasjon med andre systemer gjennom standardiserte grensesnitt
Tilgjengelighet: Elektroniske brukertjenester skal være universelt utformet og kunne brukes uavhengig av tid, sted og kanal (pc, mobiltelefon, tv, etc)
Sikkerhet: IKT-løsninger skal tilfredsstille krav konfidensialitet, kvalitet og tilgjengelighet
Åpenhet: IKT-løsninger skal basere seg på åpne standarder og ikke stille spesielle krav til teknologi hos brukerne.
Fleksibilitet: IKT-løsninger skal etableres og utvikles slik at de er forberedt for endringer i bruk, innhold, organisering, eierskap og infrastruktur
Skalerbarhet: IKT-løsninger skal kunne bygges både ut og ned i takt med økende eller redusert behov.
Flere saker
Tjenesteorientering: IKT-løsninger skal bygges opp av delsystemer som i størst mulig utstrekning skal være gjenbrukbare
Interoperabilitet: IKT-løsninger må kunne utveksle data og informasjon med andre systemer gjennom standardiserte grensesnitt
Tilgjengelighet: Elektroniske brukertjenester skal være universelt utformet og kunne brukes uavhengig av tid, sted og kanal (pc, mobiltelefon, tv, etc)
Sikkerhet: IKT-løsninger skal tilfredsstille krav konfidensialitet, kvalitet og tilgjengelighet
Åpenhet: IKT-løsninger skal basere seg på åpne standarder og ikke stille spesielle krav til teknologi hos brukerne.
Fleksibilitet: IKT-løsninger skal etableres og utvikles slik at de er forberedt for endringer i bruk, innhold, organisering, eierskap og infrastruktur
Skalerbarhet: IKT-løsninger skal kunne bygges både ut og ned i takt med økende eller redusert behov.