– Øk vrakpanten med 15.000
NAF ber om at vrakpanten økes med minst 15.000 kroner.
Norges bilpark er blant de eldste i Vest-Europa, noe som har flere negative følger. Norges Automobilforbund (NAF) ber nå om at vrakpanten økes med minst 15.000 kroner.
– Vi ber myndighetene om å innføre et permanent, ekstraordinært tilskudd uten spesielle vilkår knyttet til seg. Den norske bilparken begynner å bli foruroligende gammel, og vi må nå gi folk muligheten til å bytte ut de eldste bilene, sier direktør for samfunnskontakt, Håkon Glomsaker til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).
Han har et helt landsmøte i ryggen. I helga bled det vedtatt en resolusjon som ber myndighetene om en økning.
– Å øke vrakpanten har flere store positive effekter. Gamle biler mangler for eksempel airbag, de har høyere utslipp og bruker mer drivstoff. En høyere vrakpant vil gjøre at flere velger å bytte ut de eldste bilene i noen som er litt nyere. Det vil igjen gi vil folk større sjanser til å komme bedre ut av ulykker, og det vil selvsagt begrense miljøskadeomfanget. I tillegg trenger bilbransjen et løft, noe økt vrakpant vil gi, sier Glomsaker.
Direktøren peker også på effekten av høyere vrakpant i andre land. I Tyskland ligger den over 20.000 kroner, mens bilprisene er det halve av de norske prisene.
– I Sverige ga de et miljøtilskudd som høstet stor suksess, og i Italia har de også hatt suksess med høyere vrakpant. Det er nå på tide at myndighetene gjør noe her i Norge, og de har nå muligheten til å få ut en kindereffekt: trafikksikkerhet, miljøhensyn og et løft for bilbransjen, sier han.
Vrakpanten er i dag på 1.500 kroner, men flere partier har foreslått en økning av denne. (ANB)