Trekker klagen
Mobaraak Omer, tillitsvalgt på Burger King på Egertorget, klaget til Likestillings- og diskrimineringsombudet fordi han mente de organiserte ble dårligere behandlet enn de uorganiserte. Nå har han fått ny sjef, og trekker klagen.
– Alt er mye bedre nå, sier Mobaraak Mohammed Omer.
– Arbeidsmiljøet har forandret seg mye siden den forrige sjefen sluttet, og vi fikk en ny. Nå blir vi organiserte behandlet på samme måte som de uorganiserte, sier han tilfreds.
Dermed trekker han klagen til Likestillings- og diskrimineringsombudet.
Dårlig behandlet
I mai sendte Omer, med hjelp fra Oslo og Akershus Hotell- og Restaurantarbeiderforening, inn en klage på Burger Kings avdeling på Egertorget i Oslo til Likestillings- og diskrimineringsombudet.
– Sjefen sier ikke rett ut at vi får dårligere behandling fordi vi er organiserte, men vi opplever det sånn, fortalte han i juni.
Han og de andre fagorganiserte på restauranten hadde fått beskjed om at de ikke lenger fikk bytte vakter med hverandre. På en arbeidsplass hvor de aller fleste er skoleelever som jobber deltid, og hvor vaktlista settes opp for 14 dager av gangen, er det viktig å kunne bytte.
Krig
Så sent som i mars underskrev Burger King tariffavtalen med Hotell- og Restaurantarbeiderforbundet, nå Fellesforbundet. At de ansatte organiserte seg ble ikke godt mottatt, hevder Omer. To medlemmer meldte seg ut, fordi de ikke orket å være "uvenn” med sjefen, fortalte Omer i juni. Selv opplevde Omer det svært belastende å være i det han omtalte som en krig mot sjefen.
– Siden jeg ble organisert har livet vært et helvete, fortalte han.
Representantskapet
Mobaraak Mohammed Omer klaget også på at han ikke fikk utvidet sin stilling, samtidig som mange ble ansatt i deltidsstillinger. Etter et forhandlingsmøte fikk Omer imidlertid utvidet sin stilling, slik han har krav på.
I dag jobber Omer både på Burger King-restauranten, og som organisasjonsmedarbeider i fagforeninga. 23-åringen sitter også i Fellesforbundets representantskap fram til landsmøtet i oktober.