JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Dragkamp om pensjonene

Bilfabrikkene General Motors, Ford og Chrysler i USA er i store økonomiske vansker og vil kvitte seg med sine forpliktelser på pensjon og helseforsikring.

Bilfabrikkene er i vanskeligheter på grunn av sviktende salg og dermed manglende lønnsomhet. Det amerikanske bilarbeiderforbundet UAW (United Automobile, Aerospace and Agricultural Implement Workers of America) forhandler akkurat nå om nye tariffavtaler. Under forhandlingene strider partene særlig om fremtiden til helseforsikringene og pensjonene. De tre bilfabrikkene vakler på konkursens rand, og de skylder først og fremst på helseforsikringene og pensjonsforpliktelsene.

Vil bli kvitt pensjonsforpliktelsene

I de senere årene har UAW gitt fabrikkene konsesjoner. Det har dreid seg om høyere premieandel for arbeiderne, økte egenandeler og annet, men for de tre store bilfabrikkene er dette ikke lengre tilstrekkelig. De krever at forbundet går med på vidtgående endringer.

I dag har fabrikkene forpliktelser for mer enn 100 milliarder dollar i sine regnskaper. Disse ønsker de å fjerne ved å opprette en ny ordning der et fond overtar helse- og pensjonsforpliktelsene. Dette fondet skal i tilfellet administreres av bilarbeiderforbundet. For å opprette fondet vil fabrikkene sette inn et foreløpig ukjent antall titalls millioner dollar.

Kraftige lønnsnedslag?

Alternativet er sannsynligvis arbeidsgivernes krav om kraftige reduksjoner i lønn og andre ytelser.

Et helsefond, administrert av forbundet, er svært omstridt i UAW og andre deler av fagbevegelsen. Ansvar og risiko blir flyttet fra arbeidsgiverne til fagbevegelsen. Dersom dette fondet får økonomiske problemer, sitter bilarbeiderforbundet igjen med svarteper. Det kan få alvorlige konsekvenser i et land der fagbevegelsen står meget svakt.

Det er liten åpenhet rundt forhandlingene. I en artikkel i New York Times 4. september spekuleres det over hva som foregår, men ingen kan si noe sikkert. Til avisen uttaler Jim Stoufer, leder for Local 249 i Kansas City, at det har vært svært stille og at de synes å få høre mindre enn normalt om forhandlingene. Det går rykter om krav om lønnsreduksjoner på 20 til 30 prosent. Forbundet har ikke gjennomført de vanlige tiltakene for å informere om forhandlingene.

Konkurs ved streik

De nåværende avtalene gikk ut forrige fredag. New York Times siterer eksperter på bilindustrien som sier at en streik ville være oppsiktsvekkende, og at minst en av fabrikkene sannsynligvis ville gått konkurs. Dette er også ris bak speilet for arbeidsgiverne for å komme bilarbeiderforbundet i møte ettersom det forhandles samtidig med alle tre.

Spørsmålet om helseforsikringer og pensjonsordninger er uhyre viktig i et land der det ikke finnes et offentlig velferdstilbud som det er verdt å snakke om. De aller fattigste kommer inn under et offentlig program som heter «medicaid», som dekker omlag 30 millioner mennesker. De som tjener mer enn den øvre inntektsgrensen må enten betale for privat helseforsikring eller få helseforsikring gjennom en tariffavtale. En brukbar privat helseforsikring for en familie koster 14–15.000 dollar i året. 47 millioner amerikanere har ingen helseforsikring.

Bilarbeiderforbundet har omlag 640.000 yrkesaktive medlemmer og 500.000 pensjonister. Helseforsikringene dekker også deres familier, og det er derfor mange som vil bli berørt av endringene.

Rekrutteringskampanje

UAW prøver for n'te gang i løpet av de siste tyve årene å organisere arbeiderne ved Toyotas fabrikk i Georgetown i Kentucky som ligger i sørstatene. Der har fagbevegelsen ikke mange medlemmer. I privat sektor i USA er omlag 9 prosent av arbeiderne organisert, i sørstatene er tallet enda lavere.

Toyotas fabrikk i Georgetown er den eldste japanskeide bilfabrikken i USA med omlag 7 000 ansatte. Hemmelige planer er lekket ut om at Toyota ønsker å redusere arbeidskostnadene i Nordamerika med 300 millioner dollar frem til 2011. Dette har gitt kampanjen for å organisere arbeiderne ved fabrikken en ny giv. Hjelp til kampanjen får forbundet fra lokale aktivister, politikere og prester. Det er imidlertid usikkert om de lykkes i å organisere arbeiderne.

Høye krav til å få tariffavtale

Systemet i USA er slik at forbundet først må få underskrift fra mer enn halvparten av de ansatte for å kunne gjennomføre en avstemning om fagorganisering. Denne avstemningen må så få flertall for at forhandlinger om en overenskomst kan starte. I USA finnes svært få nasjonale overenskomster og knapt noen regionale eller bransjeoverenskomster. Hver enkelt tariffavtale sluttes med den enkelte fabrikken.

Signaleffekt

Fremgang ved Toyotas fabrikk i Georgetown vil derfor ikke få noen direkte følge for andre fabrikker som er eiet av Toyota. Men det vil være et tydelig signal om at det går an å organisere bilarbeidere også i sørstatene. Arbeiderne ved Nissans fabrikk i Smyrna i Tennessee har to ganger stemt nei til å organisere seg i bilarbeiderforbundet.

Kampanjen for fagorganisering ved Toyotas fabrikk i Georgetown kan du gi din støtte ved å gå inn på UAWs hjemmeside på denne linken http://www.unionvoice.org/campaign/Toyota og sende en ferdigskrevet støtteerklæring.

Annonse

Flere saker

Annonse