JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Slakter «sile og dumpe-skolen»

Kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell (SV) frykter at Høyre vil innføre den sterkestes rett i norsk skole.

«Sile og dumpe-skolen». «Tilbake til 60-tallet». «Gjør skolen til en ideologisk slagmark». De negative karakteristikkene hagler etter at Dagsavisen onsdag presenterte skoleforslagene som skal opp til debatt om på Høyres landsmøte denne helga:

- Karakterer for alle elever fra 5. trinn.

- Elever på 7. trinn må ha karakteren 2 eller bedre i norsk, engelsk og matte for å komme inn på ungdomsskolen.

- Elever i 1. klasse skal testes og deles inn i grupper etter kunnskapsnivå.

– Den sterkestes rett

Kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell advarer sterkt mot Høyre-skolen. Han reagerer spesielt sterkt på forslagene om nivådifferensierte grupper allerede fra 1. trinn og karakterkrav for å komme inn på ungdomsskolen.

– Dette er å innføre den sterkestes rett i skolen på en måte vi aldri har sett før i Norge. Først skal man sile 5- og 6-åringer etter hvem som er flinke og hvem som er dårlige. Så skal man dumpe de dårlige når de er blitt 12 år. Jeg tror veldig få ønsker seg denne typen «sile og dumpe-skole». Det er en oppskrift på større klasseskiller i Norge, sier Solhjell til Dagsavisen.

Styr og ståk

SV-statsråden er også kritisk til forslaget om å innføre karakterer for alle 10-åringer. Han viser til at Utdanningsdirektoratet nylig sa nei til en søknad fra Oslo kommune om å teste ut bruk av karakterer på 7.trinn på ti utvalgte barneskoler.

– Forslagene fra Høyre bringer fram en viktig diskusjon i valgkampen. Det vi trenger i skolen nå er ikke nye eksperimenter som karakterer fra 5. klasse eller «sile og dumpe-skolen». Det vil skape en masse styr og ståk og støy. Skolen trenger ro til å gjøre jobben, ressurser og kompetanseheving blant lærerne, mener Solhjell.

– Gammeldags

Aps Gerd Janne Kristoffersen, som er nestleder i Utdanningskomiteen på Stortinget, mener skoledebatten i Høyre er gammeldags.

– Dette er i alle fall ikke nytenking. Jeg kjenner meg igjen fra min egen skolehverdag på 60-tallet, sier Kristoffersen.

Hun er enig i at elevene i grunnskolen bør få en grundigere evaluering, men mener karakterer fra 5. trinn er feil vei å gå.

– Vi tror det er andre måter å gi elevene tilbakemeldinger på enn gjennom tall. Dårlige tallkarakterer kan virke demotiverende for elevene, tror Ap-representanten.

Blir en slagmark

Heller ikke i lærernes fagforening Utdanningsforbundet blir forslagene som blant annet Unge Høyre står bak tatt godt imot.

– Jeg håper Høyre ikke har tenkt å gjøre skolen til en ideologisk slagmark. Hvis vi skal få en bedre skole bør en også legge forskning til grunn for de tiltakene som innføres. Det er ingen forskning som viser at nivådifferensiering av elever har noen effekt. Det er ren ideologi og har ingenting med god skolepolitikk å gjøre, sier Per Aahlin, nestleder i Utdanningsforbundet. (ANB)

Annonse

Flere saker

Annonse