JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nye regler for skipshogging

Regjeringen håper den første internasjonale avtalen om skipsopphogging skal bedre forholdene for arbeidere som demonterer skip på strendene i fattige land.

– Skipsopphogging har mange steder skjedd på en måte som har vært svært miljøskadelig og helsefarlig for arbeiderne. Med den nye konvensjonen får vi et omfattende regelverk som vil sette en helt ny standard for denne industrien, sier miljø- og utviklingsminister Erik Solheim (SV).

Den nye konvensjonen til FNs sjøfartsorganisasjon (IMO) ble undertegnet i Hongkong fredag. Ifølge Miljøverndepartementet var det Norge som fikk saken på den internasjonale dagsordenen, og norske myndigheter skal også ha utarbeidet storparten av det nye regelverket.

Regjeringen mener konvensjonen er et gjennombrudd for å hindre store miljøproblemer ved skipsopphogging. Flere frivillige organisasjoner mener imidlertid den nye avtalen ikke går langt nok, og at IMO burde gjort mer for å hindre at store skip hogges opp på strender i land som Bangladesh, Pakistan og Kina.

– Det finnes ingen industriland som ville ha tillatt at skip ble hogget opp på stranda, sier Helen Pervier, talskvinne for paraplyorganisasjonen NGO Platform on Shipbreaking.

Ufaglærte arbeidere risikerer ofte å komme i kontakt med asbest og annet farlig avfall i forbindelse med arbeidet med skipene. Men rederiene tjener store penger på å få jobben gjort i fattige land hvor reglene som beskytter miljøet og arbeidstakeres sikkerhet fortsatt er mindre omfattende enn i Vesten. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse