JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Når ikke legen på nett

Legene ser helst at pasientene dukker opp på venterommet – ikke i innboksen.

Ifølge en ny doktorgrad har det tatt lengre tid enn ventet å få i stand løsninger som gjør at pasienter kan snakke med legen sin over nettet. Legene stritter imot fordi de ikke ser de store fordelene med slike systemer.

Legene frykter at elektronisk kommunikasjon med pasientene skal føre til ubetalt ekstraarbeid, og pasienter som ikke kommer innom legekontoret for å legge igjen penger.

Dermed kvier de seg for å legge til rette for elektroniske meldinger, skriver Nasjonalt senter for samhandling og telemedisin (NST).

I ro og mak

Per Egil Kummervold ved NST har nylig forsvart sin doktoravhandling, der temaet er hvordan pasienter bruker internett for å kommunisere med helsevesenet. Der konstaterer han at det har tatt lengre tid enn ventet å få i stand løsninger som gjør at pasienter kan snakke med legen sin over nettet.

Pasientene er generelt svært positive, og ser en rekke fordeler med å kunne skrive til legen sin, viser resultater fra prosjektet PasientLink.

Mange har nok opplevd å komme ut fra et legekontor og ergre seg over alt man glemte å si. Og hva var det egentlig legen svarte? Det er heller ikke alltid enkelt å huske i en litt stresset situasjon, skriver Kummervold.

Pasientene som deltok i PasientLink-prosjektet påpekte også at noe av det viktigste med å kommunisere med legen sin over nettet, var muligheten formulere spørsmål og bekymringer i ro og mak. Deretter fikk de et skriftlig svar som de kunne reflektere over, og lese flere ganger dersom de ønsket det.

– Mange pasienter syntes også at det ble enklere å ta opp vanskelige emner på denne måten, sier Kummervold.

Telefonkø

Beregninger viser at 100.000 elektroniske meldinger kommer til å gå mellom pasienter og leger i løpet av 2009. Antallet meldinger har økt jevnt i løpet av de siste årene, men det er fortsatt svært mange som ikke har mulighet til å ta kontakt med legen sin via nettet.

Pasientene syntes også det var verdifullt å kunne skrive til legen når de måtte ønske, også utenom kontortid – og de slapp å sitte i lange telefonkøer.

Legene, derimot, ser faren for at slik kommunikasjon skal føre til ubetalt ekstraarbeid, og pasienter som ikke kommer innom legekontoret for å legge igjen penger.

– De ser ikke de store fordelene med slike systemer, og dermed er de ikke villige til å kjempe dem fram, sier Per Egil Kummervold.

Han tror at myndighetene må komme på banen og legge press på legestanden dersom utviklingen skal gå raskere. (ANB)

Les mer om prosjektet PasientLink her

Annonse
Annonse