JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Løsning for konduktører i Narvik

I fjor overtok SJ kjøringen mellom Riksgrensen og Narvik. Seks ansatte i Ofotbanen AS (OBAS) mistet jobben. Ingen fikk tilbud om jobb. Jernbaneforbundet og LO stevnet SJ, og rettssak var berammet i mai. Nå er det inngått forlik.

oystein@lomedia.no

Fire konduktører er tilbudt ansettelse i Statens järnvägar (SJ) med samme lønns- og arbeidsforhold som de hadde i OBAS. SJ vil også opprettholde pensjonsordningene, hvis det er mulig å få dette til i Statens Pensjonskasse.

To som mistet jobben da billettsalget ble nedlagt er tilbudt tre månedslønner som kompensasjon.

– Når vi først kom opp i en situasjon der SJ vant anbudskonkurransen, og anbudsdokumentene ikke inneholdt noe om de ansattes situasjon, er dette en god løsning. NJF har fått fullt gjennomslag på alle punkter, sier Kjell Atle Brunborg.

Forbundet sto på at de ansatte hadde rettigheter etter arbeidsmiljølovens regler om virksomhetsoverdragelse, og forliket i er i tråd med dette.

Noe uavklart.

I tillegg kommer tilbudet om å beholde pensjonsordningen i SPK. Om en slik løsning kan være mulig, er fortsatt usikkert. Pensjonskassen krever blant annet at staten må eie minst 50 prosent av en virksomhet for å oppfylle kravene til medlemskap.

– SJ søker om å få lov til å ha dem i SPK, men helt enkelt er ikke dette. Pensjonskassen er underlagt Fornyings- og administrasjonsdepartementet, og det kan hende at departementet må avgjøre saken, sier Kjell Atle Brunborg.

En av de seks konduktørene, Asle Hanssen, håper det går an å få beholde medlemskapet i SPK.

– Vi vil helst fortsette der. Slik jeg har forstått det, har vi en mulighet, sier Hanssen.

Noen dato for når de kan begynne i SJ har han ikke fått foreløpig.

Ingen informasjon.

– Dette kom som en bombe på oss, sa Hanssen til Aktuell da avgjørelsen falt høsten 2007. Like før jul kom varselet om oppsigelse.

Han var da hovedtillitsvalgt i OBAS, og de seks ansatte hørte ingenting om vilkårene i anbudskonkurransen. OBAS ble underleverandør og overtok kjøringen 1. juli 2003. Alle ble overført da NSB ikke lenger ville drive persontrafikken på strekningen.

Da oppsigelsene ble kjent skrev NJF brev og tok direkte kontakt med Samferdselsdepartementet. Saken ble også sendt til LOs juridiske kontor.

Forbundet mente det var snakk om en virksomhetsoverdragelse, og viste både til arbeidsmiljøloven og et gjeldende EU-direktiv.

Den politiske ledelsen var uenig, men lovet likevel å ta opp saken med SJ.

Kjøpet av tjenestene på norsk side av grensen utgjorde 1,55 millioner kroner i 2008, deretter tre millioner kroner i året.

I Sverige er persontrafikken på strekningen Gøteborg/Stockholm–Kiruna med forbindelse videre til grensen mot Norge konkurranseutsatt.

I 2007 avtalte Samferdselsdepartementet at kjøring til og fra Narvik kom med i anbudet da Rikstrafiken i Sverige skulle inngå en ny femårskontrakt. En samordning ble vurdert som fornuftig siden trafikken er grenseoverskridende.

OVERTOK I JULI: SJs IC 95 fra Narvik passerer Torneträsk i Nord-Sverige.

(Foto: Kasper Dudzik)

Fra 15. juni 2008 overtok SJ nattogene på strekningene Gøteborg/Stockholm–Kiruna–Riksgrensen–Narvik. Kontrakten omfatter også avganger på dagtid i Nord-Sverige, samt fra Kiruna og de fire milene på norsk side til Narvik.

Får 1,55 millioner kroner for 2008, 3 millioner kroner i året videre.

Rikstrafiken kjøper persontrafikktjenester og gjennomfører anbudskonkurranser på vegne av den svenske staten.

Før anbudet ble offentliggjort sommeren 2007 inngikk norske myndigheter en avtale om at persontrafikken på Ofotbanen ble tatt med i utlysningen.

Annonse
Annonse

Får 1,55 millioner kroner for 2008, 3 millioner kroner i året videre.

Rikstrafiken kjøper persontrafikktjenester og gjennomfører anbudskonkurranser på vegne av den svenske staten.

Før anbudet ble offentliggjort sommeren 2007 inngikk norske myndigheter en avtale om at persontrafikken på Ofotbanen ble tatt med i utlysningen.