JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kjærlighet og frihet

– Fyll mennesker verden over med håp og verdighet, sier Sahar Khalifeh, den palestinske forfatteren, som i dag holdt årets Bjørnsonforelesning under Norsk Litteraturfestival – Sigrid Undset-dagene 2009.

jan.erik@lomedia.no

– Vi deler bare en sannhet, og denne sannheten er basert på kjærlighet og frihet, sier Sahar Khalifeh.

Hun er invitert til Høgskolen på Lillehammer for å holde årets Bjørnsonforelesning der tema er sannhet.

Khalifeh, som er født i Nablus på Vestbredden i 1941, regnes i dag som Palestinas fremste forfatter. Hun har vært med på å starte den Palestinske Forfatterforeningen og er erklært feminist.

Sin første novelle ga hun ut allerede i 1974, men her i Norge måtte vi vente helt til i år før hennes første roman ble oversatt. Den foreligger nå på Pax forlag med tittelen ”Arven”.

Priser nordmenn

– Det er flott å være her sammen med et folk som har gjort så mye for å bedre forholdene for palestinerne, sier hun og nevner eksplisitt den berømte, men i mange miljøer også kontroversielle Oslo-avtalen.

Romanen ”Arven” er skrevet i etterdønningene av denne avtalen.

Khalifehs foredrag på Lillehammer har tittelen ”Sannhet, undertrykkelse og ytringsfrihet”.

Hun risser først opp et historisk kart, på både et personlig og et samfunnspolitisk plan.

Med dette gjentar hun det hun gjør i romanen ”Arven”, nemlig å vise at det er mennesker som skaper samfunn, men at også mennesker blir skapt av sine omgivelser.

Kvinne, araber og muslim

– Jeg er kvinne, araber og muslim - dette er min identitet. Men en kvinne i en arabisk kultur er ikke likestilt med menn, hun er det svake kjønn. Jeg har, lik alle arabiske kvinner, arvet denne kulturens begreper, forteller hun.

Og undertegnede forventer en lang arabisk elegi, en klagesang.

Den kommer imidlertid aldri.

– For jeg ønsket som kvinne å bevise at jeg var like viktig som brødrene mine, jeg ønsket å bli elsket på samme måte av mine foreldre, sier hun.

Dette tok hun også etter hvert konsekvensen av. Khalifeh har studert engelsk og amerikansk litteratur og kvinnespørsmål i USA.

Den gyldne perioden

I 1988 reiste hun tilbake til Palestina. I dag bor hun for det meste i Amman, hovedstaden i Jordan, men også i Nablus.

Khalifeh forteller om den gyldne perioden for arabisk nasjonalisme på 1950- og 60-tallet. Da blomstret litteraturen, både den arabiske og den vestlige. Og den sosialistiske politikken. Mange kvinner kastet sjal og slør.

– Mange av oss, blant annet jeg, ønsket å lære av Vesten, men vi ville aldri at Vesten skulle kontrollere oss, sier hun.

Korrupsjon og kaos

Hun forteller videre at PLO etter hvert dessverre ble en like korrupt organisasjon som alle andre, at det palestinske folket begynte å bli lei, ropte på endring og vendte seg mer og mer til ekstreme og islamistiske krefter.

Denne utviklingen endte opp med at Hamas tok styringen over Gaza og bidro til å skape det kaoset som i dag råder, mener forfatteren.

– Dette kaoset er det bare Israel som tjener på, sier hun.

– Tusenvis av kvinner gjør som meg og kjemper mot fordommer både fra øst og vest. Alle muslimer er nemlig ikke fundamentalister, de bærer ikke slør og er kulturelt konservative. Vestlige medier ser ikke ut til å forstå dette. Dessuten sier vestlige medier at Israel er det eneste demokratiet i Midtøsten. Men er dette sannheten? spør hun.

Annonse
Annonse