JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Stans klassejustisen!

– Skjer det ikke noe nå, blir det reaksjoner, lover Transportarbeiderforbundet før nok et møte med justisministeren om politiets beslaglegging av førerkort.

odd.arne.olafsen@lomedia.no

– Dette er klassejustis overfor en enkelt yrkesgruppe, og den må ta slutt, sier forbundssekretærene Jann Arthur Næss og Geir Kvam om politiets rutinemessige beslaglegging av førerkort når yrkessjåfører er innblandet i trafikkuhell.

De mener politiets praksis strider mot vanlige rettsprinsipper og viser til at i 90 prosent av tilfellene får politiet ikke medhold hos domstolene for å beslaglegge førerkortet.

Når politiet likevel må levere tilbake beslaglagte førerkort etter mange uker, har skaden allerede skjedd. Inntektstapet er allerede et faktum.

Har fått nok

– Vi er frustrert. Hele medlemsmassen av yrkessjåfører har fått nok. Dette er siste gang vi ber om et slikt møte. Om det ikke skjer noe radikalt nå, er det sterk vilje til politiske markeringer i medlemsmassen. Også arbeidsgiversida støtter oss i denne saken. I fjor brukte forbundet mer enn en million kroner på å hjelpe medlemmer i slike situasjoner. Det er en dobling fra året før, sier Jann Arthur Næss.

Behandles som drapsmenn

Transportarbeiderforbundet reagerer også på at når yrkessjåfører er uaktsomme i forbindelse med trafikkuhell, så blir de tiltale for uaktsomt drap. Etter endt soning kastes sjåføren ut i arbeidsledighet – ofte med etterfølgende ruin, en oppløst familie og tap av anseelse. I flere tilfelle har sjåførene valgt å ta sine liv.

Transportarbeiderforbundet mener yrkessjåførene blir utsatt for en juridisk forskjellsbehandling, som ofte får fatale følger.

– Det skjer menneskelig svikt også i andre yrker, blant annet i helsevesenet, uten at de involverte blir fratatt muligheten til å utøve sine yrker, påpeker de to.

– Årlig behandler vi 80-90 slike saker. De fleste ender med medhold for sjåførene. Problemet er at det tar tid og koster mye å tilbakevise beslagene. For de sjåførene som blir dømt, er det mange veldig triste og tunge saker for dem som blir berørt av det, sier forbundssekretær Geir Kvam før møtet med justisministeren.

Overser Høyesterett

NTF mener politiet fullstendig overser både kjennelser fra Høyesterett og instrukser fra departementet. Så langt forbundet vet, er det bare yrkessjåførene som på tilfeldig grunnlag blir fratatt muligheten til å praktisere yrket sitt, uten at det først er grundig vurdert og eventuelt avsagt dom.

Både i februar 2006 og i januar 2008 hadde NTF møter med Justis- og politidepartementet om disse spørsmålene. I 2006 sendte departementet på nytt ut et rundskriv om håndhevingsinstruksen i førerkortsaker til landets politimestere, men uten at det ble henvist til en nødvendig vurdering i tråd med instruksen.

Også Høyesteretts kjæremålsutvalg har i flere kjennelser siden 1970-årene fastslått at tap av førerkort bare skal foretas ved hensynsløs kjøring, eksempelvis ved særlig høy fart og kjøring i påvirket tilstand. En kjennelse fra oktober 2005 konkluderer også med at det ikke er noe sterkt behov for å ta føreren ut av trafikken av hensyn til trafikksikkerheten, før saken er avgjort i domstolen.

Klassejuss

– Dette er klassejustis overfor en enkelt yrkesgruppe, og den må ta slutt, understreker de to forbundssekretærene før møtet. Om det tredje møtet med departementet på like mange år gir noe positivt resultat, gjenstår å se.

– Vi har hatt så mange møter om dette, at nå må nok være nok. Skjer det ikke noe, blir det reaksjoner, lover Næss.

Annonse
Annonse