JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Heller Firstprice enn Gilde

Økonomiske nedgangstider endrer handlevanene våre. Langt flere velger nå tilbud og billig sammenlignet med før krisen.

Detaljerte handlelister har danket ut impulsiv shopping, og eksklusiv skinke fra Italia er byttet ut med pølser. Den økonomiske krisa har gjort oss langt mer sparsomme i matbutikken enn før, melder dagligvarebransjen.

– Folk er mer forsiktige og nøkterne nå enn før finanskrisen. Vi ser at kundene oftere søker til lavprisforretningene, billigprodukter og standardvarer. I tillegg har grensehandelen igjen tatt seg opp, sier Thomas Angell, direktør for dagligvarehandelen i arbeidsgiverorganisasjonen HSH, til Dagsavisen.

Grensehandelen steg kraftig på slutten av fjoråret, ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå og rapporter fra butikker rett over svenskegrensa viser at veksten fortsetter i år, ifølge HSH.

Må kutte

Kundenes spareiver får store konsekvenser for matvareprodusentene. I går ble det kjent at kjøttgiganten Nortura må kutte inntil 2.000 ansatte. Hovedforklaringen er dramatisk endrede handlevaner: Forbrukerne prioriterer lavpriskjeder og butikkenes egne billigmerker på bekostning av etablerte merkevarer som Gilde og Prior.

– Folk spiser mindre kjøtt og har byttet ut biffen med kjøttdeig, konstaterer konserndirektør Nina Sundqvist.

Hun er overrasket over at lavkonjunkturen har en så stor effekt på matforbruket. I Norge bruker vi en liten andel av inntekten vår på mat sammenlignet med andre land, i tillegg har kraftige rentekutt de siste månedene gjort at de fleste har like god råd som tidligere.

– Endringen i folks handlevaner kom for alvor i uke 3 i år, mens det var i fjor høst renta var på topp. Vi tror derfor dette er en psykologisk effekt av finanskrisa, sier Sundqvist.

Prioriterer hardere

Også Norgesgruppen merker at kundene vil ha mer mat igjen for pengene nå.

– Dette handler om vanlige norske forbrukere. Folk sulter ikke, men det er en dreining mot at flere handler på tilbud og de billigste variantene av matvarene som vi ikke har sett så tydelig tidligere, sier informasjonsansvarlig Per Roskifte.

En rapport fra Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) fra i fjor høst, viste tydelig at folk kuttet ned på forbruket på grunn av krisa. Og til tross for kraftige rentekutt og det faktum at flere faktisk har fått bedre privatøkonomi det siste halve året er spareiveren fortsatt høy, bekrefter forbruksforsker Christian Poppe ved SIFO.

– Innsparingene nå er nok primært psykologisk. Ledigheten stiger fortsatt, men at det er disse som blant annet velter 2.000 arbeidsplasser hos Nortura tror jeg ikke er tilfelle. Større usikkerhet medfører at folk omdisponerer pengene sine og prioriterer hardere, sier Poppe.

SIFOs undersøkelser og tall fra handel- og servicenæringen viser at mens restaurantbransjen og reiseliv taper på endrede forbruksvaner, er trening vinneren.

– Folk ønsker å opprettholde den synlige livsstilen. Sportsartikler og trening gir stor sosial uttelling overfor familie og venner, sier Poppe. (ANB)

Annonse
Annonse