JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Anbud uøkonomisk

– Anbud i kollektivtrafikken fører til at samfunnet taper penger, sa statssekretær Erik Lahnstein da han innledet for Transportarbeiderforbundets landsmøte i Tromsø.

torgny.hasaas@lomedia.no

Siden samferdselsminister Liv Signe Navarsete har vært sykmeldt, måtte statssekretær Erik Lahnstein stille i stedet på Transportarbeiderforbundets landsmøte i Tromsø. Men han ble tatt svært godt i mot.

Det er ikke rart. I slutten av forrige uke avsluttet Stortinget sin behandling av yrkestrafikkloven. Her ble et gammelt Transport-krav innfridd: Ansatte i selskap som taper anbud i kollektivtrafikken har rett til å få med seg opptjente rettigheter, inkludert pensjon og ansiennitet, over i virksomheten som vant anbudskonkurransen.

Dette har vært et krav fra Transport helt fra de første anbudene i kollektivtrafikken dukket opp.

– Dette er et spørsmål om hva slags samfunn vi skal ha. Det er skammelig når den eneste gevinsten en sitter igjen med er at en fylkeskommune kanskje sparer noen få kroner, mens en bussjåfør som kanskje tjener 280 000 kroner i året mister pensjonsrettigheter, sa Lahnstein.

Han skjønte at det hadde vært utålmodighet for å få innfridd kravet, men han mente at det var særdeles viktig å ha en god prosess slik at det ikke skulle bli lett å omgjøre lovendring. Hvis det ble en ny regjering etter valget.

– Vi fikk gjennomført en utredning der kom det blant annet fram at av de som ble skviset ut arbeidslivet ved anbud ofte var eldre og syke medarbeidere. I stedet for at de fortsatte å jobbe ble de presset over på trygd. Samfunnet som helhet har penger på dette, sa statssekretæren.

Gjennom innlegget sitt kom han flere ganger tilbake til hvordan samferdselspolitikken hadde fått en helt ny posisjon under den rødgrønne regjeringen. Dette hadde ikke minst gitt seg uttrykk i bevilgningene. I jernbanesektoren har regjeringen doblet innsatsen fra 2005 til 2009. Tilsvarende har innsatsen også vært på veisiden.

Han var selvsagt innom Nasjonaltransportplan. Denne tiårsplanen for samferdsel skal behandles i Stortinget på torsdag og vil innebære en økning på 100 milliarder kroner de neste ti årene i samferdsel.

Annonse
Annonse