JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Hel ved blir til fotokunst

Det er ikke hver dag det blir åpnet en ny sal i Folkets Hus i Oslo. Denne gangen har Kongressenteret valgt industriell fotokunst til utsmykking av det nye rommet.

sissel.rasmussen@lomedia.no

De to gründerne Svein Erik Bakken og Tiril b Bjørkvold har begge forlatt presselivet og startet sin egen bedrift på Tofte på Hurumlandet. De to har skapt et helt unikt produkt og brakt industrikonseptet inn i fotokunsten. Bildene deres har det omvendte prinsipp – Ikke bare se, men også røre – og lukte om du vil. Bildene er lagd av treverk – cellulose i tjukt format. De kaller det virketrykk. Er det noe Hurum er kjent for, bortsett fra tåke, så er det cellulose- og papirindustri.

Banebrytende Forum

Oslo Kongressenter har i mange år ønsket seg en større foajé, eller et tilstøtende rom på samme plan, for å møte en etterspørsel etter utstillingsarealer forbundet med møter/kongresser, sier administrerende direktør Stein Skogli til LO-Aktuelt.

– Tradisjonelt sett har mange kunstnere knyttet til arbeiderbevegelsen, gitt huset utsmykning. Utsmykningen av «Forum» - vårt nye rom - ble valgt ved en tilfeldighet og gjennom en anbefaling fra en god nabo på Youngstorget – daglig leder Steinar Saghaug i Folketeaterbygningen. Likeså er det gøy å engasjere to pionerer innen denne type kunst, som tidligere har hatt tilknytning til arbeiderbevegelsen gjennom jobb, sier Skogli.

Begge de to tidligere journalistene har jobbet i Arbeiderbladet, og Svein Erik Bakken har også vært redaktør i Jernbanemagasinet.

Oslo Kongressenter har «Mulighetenes arena» som slagord i sin markedsføring, og selv mener de at det er dekkende for deres åpning for ukjente, unge eller nyskapende entusiaster for utsmykning av lokalene.

– Vi liker å være spesielle og inkluderende, samtidig som vi er meget bevisst på å kombinere det tradisjonelle, ærverdige med det moderne og nyskapende – i en skjønn forening, sier en fornøyd direktør.

Papirmasse av hel ved

Ifølge Tiril b Bjørkvold er fotografiene trykt på papirmasseark, som består av lange trefibre fra høytvoksende norsk skau.

– Vi kaller det industriell fotokunst. Verkene er lagd på og ut fra industriens estetikk og premisser. Både hypermoderne digital teknikk og verdens eldste trykketeknikk er benyttet. Nyskapinga er internasjonalt prisbelønt, sier Tiril stolt.

Tofteloftet – som de kaller bedriften – har tillatt seg å bruke Haakon Lies ord i tittelen på utsmykkinga – «Hel ved».

– En hederskarakterstikk som arbeiderpartikjempen og skaumannen Haakon Lie ofte brukte, både om et godt stykke politisk arbeid og om folk han respekterte og satte pris på. Vi synes både utsmykkinga og plasseringa i et av de mest sentrale signalbygg i norsk arbeiderbevegelse, gir oss dekning for å låne Haakon Lie sin karakterstikk, avslutter Tiril b Bjørkvold.

Annonse
Annonse