JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tar valgkampen på nett

De fleste partier satser tungt på sosiale medier som Facebook, Twitter og Origo foran valget. Aps Helga Pedersen deltar i alle.

Aps nestleder og fiskeriminister Helga Pedersen ler høyt når vi spør henne om hun er partiets svar på Barack Obama.

Den amerikanske presidenten fikk fart på politikere verden over etter at han med stor suksess tok i bruk sosiale medier under valgkampen.

– Jeg har ikke tatt mål av meg til å være Obama, men det handler om å være til stede der folk er, og i dag er folk så absolutt til stede på nett, sier Pedersen til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Hun er blitt glad i både Facebook og Twitter, og nå er hun i likhet med resten av partiet etablert på det norske nettsamfunnet Origo, som A-pressens aviser er knyttet opp mot. Samtlige av partiets toppkandidater er på Origo, og de fleste fylkespartiene har etablert egne soner her. Senterpartiet, Frp og flere andre partier har også tatt Origo i bruk.

Sjekk Ap på Origo her

Sjekk Sp på Origo her

Flere arenaer

– Jeg synes det er ekstremt viktig at Ap er til stede på nett. Det handler ikke om at vi skal slutte å stå på stand på torget eller samvirkelagskafeen, vi må greie begge deler, sier Pedersen.

Hun tror heller ikke at politikk på nett først og fremst henvender seg til yngre velgergrupper.

– Obama-kampanjen hadde stor gjennomslagskraft på nett blant kvinner mellom 50 og 60 år. Det er mange bestemødre i de sosiale nettsamfunnene, som mammas sykepleiervenn som nylig dukket opp på Twitter, forteller Pedersen.

Hun er imidlertid usikker på om det går an å måle uttelling ved det kommende valget ut fra hvor mye partiene har satset på nett.

Viktige verktøy

– Men det er utenkelig at vi skal velge bort en slik arena. Sosiale medier er dessuten viktige verktøy for våre kandidater og andre politisk interesserte. Her kan de diskutere politikk, presentere seg og finne fakta og argumenter. Vi planlegger husbesøk i Groruddalen på nett, og kan for eksempel drive innsamling, slik som med den spontane hundringsaksjonen, som var en reaksjon på milliardærstøtte til Frp, sier en stadig mer engasjert Pedersen.

Hundringsaksjonen virket i alle fall. Sist fredag kom denne meldingen ut på Twitter fra Aps partisekretær Raymond Johansen.

«Takk til alle som har støttet Ap i hundringsaksjonen! Mange småbeløp har så langt gitt oss over 130.000 i valgkampbidrag».

Det nylig tilbakelagte programarbeidet i partiet ble også en suksess på nett.

– Vi fikk over 8.000 innspill på nett og e-post, mot under 1.500 på papir. Det er en femdobling fra forrige programarbeid. Terskelen for å delta i politikk blir lavere på nett, noe som er svært viktig, avrunder Helga Pedersen. (ANB)

Besøk også Per Olaf Lundeteigens Origo-side

Sjekk også ut Fremskrittspartiet på Origo

Annonse

Flere saker

Annonse