JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Spent valgforsker

– Sosiale medier i valgkampen er noe nytt som sprer seg som en brannfakkel, men vi vet lite om effekten.

Det sier valgforsker Hanne Marthe Narud til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

– Dette er så nytt at vi ikke har noen målinger som viser effekten ved valg. Twitter hørte jeg om nær sagt for første gang på Arbeiderpartiets landsmøte. Men bruken av sosiale medier har nok noe å si for hvor tydelig du framstår som politiker, sier Narud, som gleder seg til å tolke resultatene fra den kommende valgundersøkelsen.

– Tror du politikere som kaster seg på nettbølgen kan gjøre det på «feil» måte?

– Det kan raskt bli uheldig hvis man ikke holder seg unna intimsfæren. Man bør skille mellom offentlig verv og liv og det private, sier Narud, som også tror en del politikere satser på nett for «sikkerhets skyld».

Hun spår at politikk på nett også i framtiden kommer til å være et supplement, og at fenomenet langt fra kan sammenlignes med revolusjonen som fjernsynsapparatet representerte i politikken.

– Foreløpig tror jeg dette virker mest stimulerende på de som er spesielt interesserte i politikk. Nye deltakelsesformer brukes mest av de som er aktive fra før, sier Narud, men legger til at norske velgere er blant de mest aktive i verden når det gjelder bruk av informasjonsteknologiens muligheter. (ANB)

Annonse

Flere saker

Annonse