JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

SAS-nedbemanning i retten

De ble kalt horer, drittsekker, truet med bank og sagt opp. I retten slåss ti eldre SAS-piloter for jobben.

Da SAS måtte nedbemanne i september i fjor fikk alle piloter over 60 år sparken. Ren aldersdiskriminering og usaklige oppsigelser, mener ti eldre piloter som får sin sak opp i Asker og Bærum tingrett tirsdag.

– De krever å få fortsette å stå i jobben sin. For mange er det også økonomisk nødvendig, sier Erik Reed Mohn, som leder «Luftfartens 60+», en organisasjon som jobber for at piloter over 60 år skal kunne jobbe til aldersgrensen på 65, forutsatt at de har helse til det.

Mobbet

I fjor høst skrev Dagsavisen en rekke saker om at flere eldre SAS-piloter har følt seg mobbet og trakassert av yngre kolleger, fordi de oppfattes som en illojal «karrierebrems» for yngre flygere. Bakgrunnen er at den internasjonale luftfartsorganisasjonen i 2006 hevet aldersgrensen for kapteiner fra 60 til 65 år. Samtidig er pensjonsalderen for piloter i SAS fortsatt 60 år. Det vil si at pilotene kan gå av når de fyller 60, men for å få utbetalt full pensjon er det flere av de eldre pilotene i SAS som må jobbe lenger enn dette.

I fjor høst sa konsernet opp ti piloter over 60 år, og i sommer har ytterligere fire mistet jobben. Reed Mohn fyller selv 60 år i år og går nå og venter på oppsigelsen i posten.

– Vi er flere som nærmer oss 60 år som frykter at SAS snikinnfører en 60-årsgrense. Eldre piloter er i en svært utsatt posisjon, sier han på telefon på jobb i New York. For heller ikke pilotenes egne fagforeninger støtter de eldre pilotene. Da Reed Mohn selv ga varsel om at han ønsket å jobbe etter passerte 60, fikk han i svar av fagforeningen at de «undres over at han dolker sine kolleger i ryggen på denne usolidariske måten».

Må prioritere

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS avviser at konsernet driver med aldersdiskriminering eller «snikinnfører» en aldersgrense på 60 år.

– Denne saken handler isolert sett ikke om alder, men er et valg mellom piloter som får en pensjon fra SAS som for de fleste tilsvarer flere vanlige årslønner, og piloter som ikke får godtgjørelse i det hele tatt ved en oppsigelse i et vanskelig arbeidsmarked, skriver Johansen i en e-post til Dagsavisen.

Han påpeker at også flere yngre piloter har mistet jobben i nedskjæringene.

– SAS søker ikke noe prinspippvedtak om å avskjedige piloter over 60 år. Vi har høsten 2008 sagt opp elleve pensjonsberettigede piloter og i juni i år har vi sagt opp 29 piloter hvorav fire er pensjonsberettigede, skriver Johansen.

Absolutt forbud

Advokat Jon Gisle i Arbeidsrettsadvokatene er hyret inn av fagforeningen Parat til å tale åtte av de ti pilotenes sak i retten. Han er forsiktig med å si for mye før saken har startet, men er klar på at han mener de ti pilotene har en god sak.

– Vi hevder oppsigelsene er usaklige med bakgrunn blant annet i forbudet mot aldersdiskriminering, sier Gisle.

Ifølge Arbeidsmiljøloven er det et absolutt forbud mot å si opp ansatte kun på grunn av alder før de er 70 år. Også å forvente eller presse ansatte til å tidligpensjonere seg er aldersdiskriminering, i følge Likestillings- og diskrimineringsombudet. (ANB)

I fjor skrev Dagsavisen om en rapport fra Luftfartstilsynet som fastslo at mobbing mellom yngre og eldre SAS-piloter truet flysikkerheten.

I mange tilfeller dreide det seg om ren trakassering. Blant annet: Sosial utfrysning, utskjelling, anonyme trusler og skriftlig sjikane på pilotenes egen debattside.

Bakgrunnen er at den internasjonale luftfartsorganisasjonen, ICAO, i mars 2006 hevet aldersgrensen for kapteiner fra 60 til 65 år i samtlige land.

Yngre piloter og fagforeningene Scannor og Norske SAS-flygeres forening (NSF), mener at seniorkapteinene bør overlate stikka til yngre styrmenn. Dette med bakgrunn i Kollektivavtalen mellom SAS-ledelsen og pilotene der det heter at pensjonsalderen for piloter er 60 år.

På grunn av krav om store kostnadskutt i fjor høst mistet totalt 50 piloter over 60 år jobben i Danmark, Sverige og Norge høsten 2008.

Rettssaken i Asker og Bærum tingrett varer til og med fredag. (ANB)

Annonse
Annonse

I mange tilfeller dreide det seg om ren trakassering. Blant annet: Sosial utfrysning, utskjelling, anonyme trusler og skriftlig sjikane på pilotenes egen debattside.

Bakgrunnen er at den internasjonale luftfartsorganisasjonen, ICAO, i mars 2006 hevet aldersgrensen for kapteiner fra 60 til 65 år i samtlige land.

Yngre piloter og fagforeningene Scannor og Norske SAS-flygeres forening (NSF), mener at seniorkapteinene bør overlate stikka til yngre styrmenn. Dette med bakgrunn i Kollektivavtalen mellom SAS-ledelsen og pilotene der det heter at pensjonsalderen for piloter er 60 år.

På grunn av krav om store kostnadskutt i fjor høst mistet totalt 50 piloter over 60 år jobben i Danmark, Sverige og Norge høsten 2008.

Rettssaken i Asker og Bærum tingrett varer til og med fredag. (ANB)