JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Diskuterte framtida

Høyhastighetstog og opprusting av eksisterende infrastruktur er to temaer som opptar medlemmene i Jernbanepensjonistenes Forbund. Landsmøtet hadde innvendinger mot luftige planer.

oystein@lomedia.no

Debatten etter innledningene av forbundsleder Kjell Atle Brunborg, NJF, og Rolf Jørgensen fra Norsk Lokomotivmannsforbund forteller om et stort engasjement hos delegatene.

Asbjørn Woll, Oslo, fikk CargoNet som arbeidsgiver etter oppsplittingen av NSB i aksjeselskaper. Han etterlyste sterkere prioritering av godsterminaler.

– Jeg håper terminalene får større oppmerksomhet, og er bekymret for Alnabru. Der er det snakk om å åpne deler av området for å få Alnaelven opp i dagen, sa Woll, som også synes det høres uvirkelig ut med høyhastighetstog i Norge.

– Men Bergensbanen var vel også uvirkelig den gang for 100 år siden, sa Woll.

Lokaldemokrati.

Rolf Jørgensen fra NLF sa seg enig med Woll, og understreket at Alna er navet i godstrafikken. Utfordringene er mange når utbygginger skal gjennomføres. Det foreligger planer om utvidelser og nye terminaler flere steder i landet. Ofte har kommunene vedtatt reguleringsplaner som må endres, og dette fører til forsinkelser.

– Jeg håper fornuften vil seire på Alnabru, sa Jørgensen.

Bogdan Jankov, Hamar, mener Rørosbanen må elektrifiseres og forbedres.

– Det planlegges dobbeltspor til Hamar, men hva så? Det skjer stygge ulykker på Riksvei 3 gjennom Østerdalen, sa Jankov.

Rolf Jørgensen sa seg helt enig i at Rørosbanen bør få bedre kapasitet. Stigningen gjør at det da kan kjøres tyngre godstog på strekningen, men elektrifisering er ikke prioritert i NTP.

Thor Bjørn Eriksen fra Narvik la vekt på at ARE-togene, er en suksess. I 2008 fraktet de 50 000 containere, 25 000 hver vei, en mengde som ellers ville havnet på norske veier.

Langt fram.

Kjell Skjærven, Bergen, understreket at jernbaneprosjekter tar lang tid å ferdigstille.

– Pengene som er bevilget nå får effekt først om mange år, sa han og oppfordret til å bygge ut nåværende infrastruktur før nye traseer planlegges for høy fart.

Mange uttrykker misnøye med NSBs satsing på billettsalg fra automater og på nettet, men konserndirektør Arne Fosen kunne orientere landsmøtet om at 50 prosent av billettsalget nå foregår på denne måten.

Tilbakemeldingen fra delegatene var at de utplasserte automatene er et problem for eldre brukere.

De 61 stemmeberettigede delegatene vedtok enstemmig en uttalelse om at pensjon og lønnsinntekt må få samme minstefradrag. De bevilget også 2500 kroner til bladet Pensjonisten og like mye til Einar Strands fond til forskning på aldersprosesser og eldres sykdommer.

Nedgang.

JPF har revidert vervebrosjyren og satser på å nå flere av dem som slutter i Jernbaneverket og selskapene innenfor NSB-konsernet. Den nye trykksaken informerer om tilbudene, hva forbundet driver med og hvorfor det er attraktivt å melde seg inn.

NSB, Jernbaneverket, NJF og NLF skal hjelpe til med å dele ut brosjyren til dem som går av med pensjon. Arbeidsutvalget håper dette kan gjøre det lettere å verve nye medlemmer.

– Den stadige omorganiseringen, og færre ansatte innenfor avdelingene, er hovedårsaken til at medlemstallet er synkende, skriver de i årsmeldingen.

Antall medlemmer i JPF går tilbake med i alt 348, fra 5890 i 2007 til 5542 i 2008. Alle de åtte foreningene merker utviklingen.

Årsregnskap.

Jernbanepersonalets Helsefond ble etablert da sykekassen ble avviklet i 2005 og skal videreføre støtteordningene over en periode på 15 år.

Ved utgangen av 2008 hadde 16 300 medlemmer rett til å få refundert utlegg til lege, tannbehandling og medisiner, en reduksjon på 528 i løpet av 2008.

Regnskapet viser et underskudd på 9,5 millioner kroner, mot 12,1 millioner året før. Kontingentinntektene er på 25,7 millioner, mens refusjonene utgjorde 34,8 millioner.

Annonse

Flere saker

Annonse