JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Litt bedre ved NAV Grorud

NAV Grorud er en av virksomhetene som omtales i Arbeidstilsynets rapport. Siden undersøkelsen ble gjennomført er arbeidsforholdene blitt noe bedre. Men fortsatt er det mye som gjenstår før virksomheten kan friskmeldes.

morten.hansen@lomedia.no

– Det var en tøff og tung periode. Vi hadde det veldig tøft, sier Gerd Pettersen, rådgiver ved NAV Grorud.

– Det ble veldig mye på alle som jobbet her. Det var merarbeid på grunn av manglende kompetanse og doble vakter på telefon og publikumsmottak. Vi løp fra den ene arbeidsoppgaven til den andre og hadde ikke tid til å snakke sammen når vi møttes i gangene. Vi hadde ikke engang tid til å ta lunsj, sier verneombud Mehrin Ahmad.

Opplæring.

De snakker om perioden hvor Arbeidstilsynet kartla blant andre NAV Grorud. I månedene etterpå er det gjort grep for å bedre situasjonen. Men fortsatt er det systemmangler.

– Det er mangel på ressurser. Vi er rett og slett ikke nok folk. Det fører til mangel på opplæring. Ingen har tid til å sette av tid til det. Vi snakker tross alt om regelverk og datasystemer som krever litt mer enn et dagskurs for å lære seg, sier Pettersen.

– Den såkalte skulder ved skulder-opplæringen kan vi bare glemme. Selv begynte jeg å jobbe med behandling av rehabiliteringspenger uten opplæring. Selv om det gikk bra, er det ikke slik det skal være, sier Ahmad.

Syk.

Det høye arbeidspresset har ført til at de ansatte er slitne både fysisk og psykisk. Det merkes også på antallet sykemeldinger.

– Vi føler at vi ikke strekker til. Etter hvert begynner vi å fokusere på det vi ikke makter. Det gjør arbeidsdagen tung, sier Pettersen.

– I mars og april har sykefraværet vært meget høyt. Det er et paradoks at vi som IA-bedrift ikke klarer å følge opp egne ansatte som blir syke, sier Ahmad.

Forståelse.

Både hun og Pettersen mener ledelsen lokalt prøver å løse problemene etter beste evne. Etter undersøkelsen er det gjort omstruktureringer ved kontoret på Ammerud. Det har hjulpet.

– Vi er delt inn i to grupper - en med ansvar for bemanningen av telefontjenesten og en med ansvar for publikumsmottaket. Det har gjort arbeidssituasjonen bedre. Lederne lokalt gjør så godt de kan med de rammene de har til rådighet. Men de kan ikke ansette flere folk når det ikke er penger til det. Det trengs større forståelse for situasjonen lengre opp i systemet, sier Pettersen.

Annonse
Annonse