JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Pensjoner i potten

VÅGESPILL: Det amerikanske bilarbeiderforbundet sa ja til en eieravtale med et GM under rekonstruksjon. Deres pensjoner og sykeforsikringer settes dermed på spill.

nina.sandaas@lomedia.no

Fagforeningene i General Motors (GM) var oppgitt som en av de aller største kreditorene, da en domstol i New York åpnet konkurs – etter selskapets eget ønske – mot GM 1. juni.

Tidenes største industrikonkurs er den kalt og rekonstruksjonen kan vare i flere måneder før et nytt GM vokser ut av det som krasjet. Selskapet oppga å ha en total gjeld på i underkant av 173 milliarder dollar, mens eiendelene er oppgitt til det halve. Ifølge Reuters har GM forpliktelser overfor de ansatte på i alt 20,5 milliarder dollar. GM har i årets første tre måneder gått med store tap, tilsvarende 66 millioner dollar daglig.

Fagforbundet United Auto Workers (UAW) var i en virkelig skvis på vegne av medlemmene for å forhandle fram en gjeldssaneringsavtale med GM og regjeringen. Resultatet ble at GM betaler halvparten av sykeforsikringssgjelden på drøyt 20 milliarder dollar. Til gjengjeld får en stiftelse som er underlagt UAW 17,5 prosent av et rekonstruert GM og garantier om ytterligere 2,5 prosent.

UAW blir dermed nest største eier etter den amerikanske staten med 60 prosent av aksjene i det «nye» GM. For eierne i bedriften – både staten og UAW – er det om å gjøre at rekonstruksjonen lykkes. UAW er av avhengig av at aksjeverdien øker kraftig fra dagens «vrakpanteverdi» og kan selges ut, hvis medlemmene skal få ut sine pensjoner. For president Obama kan den politiske prisen bli høy hvis redningsoperasjonen ikke bærer fram.

Avtalen kunne undertegnes etter at 74 prosent av arbeiderne hadde stemt ja til den. Avtalen innebærer også at arbeidskostnadene skal reduseres. GM oppretter et frivillig fond for å gi helsetjenester til selskapets pensjonister, mens pensjonene opprettholdes. Oppgjøret påvirker om lag 61 000 GM-arbeidere.

Rekonstruksjonsplanen betyr også at 14 GM-fabrikker stenges og ytterligere 21 000 arbeidere vil miste jobben. De europeiske datterselskapene Opel, Vauxhall og Saab står på salgslista, Pontiac- produksjonen stoppes, Hummer og Saturn selges og kontrakter med tusenvis av underleverandører vil bli kansellert.

LO-Aktuelt nr. 11/2009

Annonse
Annonse