JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Valgtriller på Transportlandsmøte

DUELL: Valg av ny leder i Transportarbeiderforbundet på landsmøtet i Tromsø ble avgjort med tre stemmers forskjell.

torgny.hasaas@lomedia.no

På scenekanten står tellekorpset og sorterer de rød stemmesedlene. De to bunkene er nesten helt like. På avstand er det ikke mulig å se hvilken av bunkene som er størst. Den snart et år lange prosessen går mot slutt. Ordstyrer Kjell Dyngeland leser opp resultatet: Roger Hansen er valgt med 87 stemmer, Lars Johnsen har fått 84. ’

Da Per Østvold sa at han ikke ønsket gjenvalg som leder i Transportarbeiderforbundet, kom det raskt to kandidater på banen; 2. nestleder Lars Johnsen og forbundssekretær Roger Hansen. Gjennom det siste året har det vært skjulte kampanjer for den ene og den andre. I mai i fjor samlet en gruppe foreninger seg på Hamar, og helt fram til etter at valgkomiteens innstilling var lagt fram var Hamar-fraksjonen aktiv. Det var også en strid mellom forbundets største gruppe, bussjåførene opp mot to andre store grupper i forbundet, spedisjon og grossist.

Under landsmøtet i Bergen for fire år siden hadde noen snakket sammen. De store foreningene fordelte de tunge vervene seg i mellom. Salen følte seg overkjørt. Nå fikk de smake egen medisin. Hamar-fraksjonens mann var Roger Hansen. Hansen er egentlig bussjåfør fra Skedsmo utenfor Oslo. Han kommer fra Oslo og omegn bussarbeiderforening, og er medlem av Arbeiderpartiet.

Lars Johnsen kommer opprinnelig fra Nelaug i Aust-Agder og representerer den andre store fagforeninga i Oslo, Oslo Transportarbeiderforening. Har vært klubbleder på Tollpost før han ble fagforeningsmann. Han er medlem av partiet Rødt.

I 12 år har Per Østvold styrt Transportarbeiderforbundet. Forbundet har blitt et markert radikalt forbund, ofte i strid med LOledelsens ønsker og vilje. I perioden har Østvold vært en markant forbundsleder som også har vært aktiv i SVs sentralstyre.

Transportarbeiderforbundet har vært markert som motstandere av norsk medlemskap i EU. EU-spørsmålet skiller de to. Roger Hansen er kjent som EU-tilhenger, mens Lars Johnsen er motstander.

Utenom lederstriden ble landsmøtet preget av samferdselspolitiske spørsmål. Innlederne Per Østvold, LO-leder Roar Flåthen, Arbeiderpartipolitiker Torstein Rudihagen, SVs nestleder Audun Lysbakken og statssekretær Erik Lahnstein berørte alle to spørsmål, Nasjonal transportplan og yrkestrafikkloven.

Uka før landsmøtet avsluttet Stortinget sin behandling av yrkestrafikkloven. Her ble et gammelt Transport-krav innfridd: Ansatte i selskap som taper anbud i kollektivtrafikken har rett til å få med seg opptjente rettigheter, inkludert pensjon og ansiennitet, over i virksomheten som vant anbudskonkurransen.

Tiårsplanen for samferdsel, Nasjonal transportplan, ble behandlet på Stortinget dagen etter at landsmøtet ble avsluttet. Planen innebærer en økning på 100 milliarder kroner de neste ti årene.

– Anbud er et spørsmål om hva slags samfunn vi skal ha. Det er skammelig når den eneste gevinsten en sitter igjen med er at en fylkeskommune kanskje sparer noen få kroner, mens en bussjåfør som kanskje tjener 280 000 kroner i året mister pensjonsrettigheter, sa Erik Lahnstein.

Han skjønte at Transportarbeiderforbundet hadde vært utålmodig for å få innfridd kravet, men statssekretæren mente at det var særdeles viktig å ha en god prosess slik at det ikke skulle bli lett å omgjøre lovendringen hvis det ble en ny regjering etter valget.

– Vi fikk gjennomført en utredning. Der kom det blant annet fram at av de som ble skviset ut fra arbeidslivet ved anbud ofte var eldre og syke medarbeidere. I stedet for at de fortsatte å jobbe ble de presset over på trygd. Samfunnet som helhet taper penger på dette, sa Lahnstein som fikk god mottakelse på landsmøtet.

Audun Lysbakken brukte anledningen til å profilere SVs motstand mot EØS-avtalen. – Vi må bryte EØS-tabuet, var SV-politikerens melding til landsmøtet.

Mange talere på landsmøtet sluttet opp om det rødgrønne regjeringsprosjektet, men det ble ikke foreslått partibevilgninger. Transport har ingen tradisjon for det.

– Dårlige transportforhold gir tapte arbeidsplasser, sa LO-leder Roar Flåthen da han innledet til debatt. Han høstet også applaus fra landsmøtet da han sa det var viktig å legge vekt på garantiordningene som sikrer de lavest lønte bedre betalt.

På et punkt møtte LO-leder Flåthen kritikk. Konflikten rundt hvem som skal ha tariffavtale i Bring-konsernet. Hovedtillitsvalgt i Bring, Svein Thomassen, mente at vedtaket om at Postkom skal ha organisasjonsretten svekker Transports lokale overenskomst og fremmer bedriftsoverenskomster.

– Det gjør det mulig med tariffhopping for vår eier. Hva er meningen med et slikt vedtak, spurte Thomassen.

LO-Aktuelt nr. 11/2009

Roger Hansen, leder

Lars M. Johnsen, 1. nestleder

Torbjørn Reigstad, 2. nestleder

Jan Arthur Næss, forbundssekretær

Sissel Karlsen, forbundssekretær

Geir Kvamme, forbundssekretær

Dag E. Sivertsen, forbundssekretær

Bjørn Jonassen, forbundssekretær

Jan Sivertsen, vara forbundssekretær

Annonse

Flere saker

Annonse

Roger Hansen, leder

Lars M. Johnsen, 1. nestleder

Torbjørn Reigstad, 2. nestleder

Jan Arthur Næss, forbundssekretær

Sissel Karlsen, forbundssekretær

Geir Kvamme, forbundssekretær

Dag E. Sivertsen, forbundssekretær

Bjørn Jonassen, forbundssekretær

Jan Sivertsen, vara forbundssekretær